בשבוע שעבר (יום א') ניתן גזר דינו של גבר כבן 37, אב לחמישה אשר אשתו צפויה ללדת את הילד השישי, אשר הורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ובמכירת חשיש לסוכני משטרה בארבעה מועדים שונים. אף על פי ששירות המבחן המליץ להטיל עליו עונש מתון מאוד הכולל צו שירות לתועלת הציבור וצו מבחן בלבד בהתחשב בנסיבות חייו הקשות ובמאמציו לחזור למוטב, נקבע בבית משפט השלום ברמלה כי עונש זה אינו הולם את חומרת המעשים. הוא הוכרז סוחר סמים ונשלח לרצות חצי שנה של עבודות שירות, נקנס בעשרת אלפים שקלים ורישיונו נשלל למשך חודשיים.


בשתי הדירות שבבעלותו נתפס חשיש במשקל של 248 גרם, התגלתה סכין יפנית חרוכה ששימשה להכנת הסם, ועל גופו נמצא סכום של כ-7,000 שקלים אשר הושגו ממכירת הסמים. כמו כן הוא מכר לסוכנים משטרתיים חשיש תמורת 100 שקלים בארבעה מועדים שונים.


מעבר להיותו אב לחמישה ילדים ובקרוב אב לשישה, על פי תסקיר שירות המבחן בעניינו הוא סובל ממצב רפואי מורכב המצריך טיפול תרופתי וניתוח במועד קרוב. הוא גדל במשפחה קשת יום ונאלץ לנשור מהתיכון בשל מצב כלכלי קשה, והחל לצרוך סמים מסוג קנאביס באותה תקופה. תלותו בסם הלכה וגברה עם השנים, ובעברו ניסה מספר פעמים להיגמל אולם לא הצליח. את מכירת הסמים ייחס לניסיונו לעמוד בחובות כספיים.


עם זאת, מאז שנעצר הוא הצליח להתנקות ומשתף פעולה באופן מלא עם שירות המבחן והיחידה לטיפול בהתמכרויות. קצין המבחן התרשם מהמוטיבציה שהביע לשינוי בחייו, והמליץ להימנע מעונש מחמיר אשר עלול לפגוע במאמצי השיקום שלו.


הנאשם עבר כברת דרך בהליך השיקומי, אך הוא היה קצר מדיי כדי להצדיק הקלה בעונש


אך המשטרה טענה שההליך הטיפולי אשר עבר הנאשם קצר מדי ואינו מצדיק הקלה משמעותית בעונשו. היא עתרה להטיל עליו מאסר בפועל ולחלט את הכסף שנתפס עליו וכן סכום של 35 אלף שקלים שנמצא בחשבון הבנק שלו.


בא כוחו של הנאשם ביקש להתחשב בעברו הנקי מפלילים ולהסתמך על התסקיר החיובי שהוגש לגביו. הוא ביקש לחרוג ממתחם העונש ולהקל עמו, וכן טען כי הכספים בחשבון מקורם במכירת אחת הדירות ולא במכירת סמים, ועל כן עתר שלא לחלט אותם.


השופט קבע שמדובר בעבירה משמעותית, בייחוד כאשר הוכח שלא מדובר במעידה חד פעמית אלא בדפוס חוזר של מעשי עבירה. מבחינת מדיניות הענישה, במקרים דומים מנעד העונשים רחב מאוד, החל מהימנעות ממאסר בפועל ועד מאסר של חודשים ארוכים.


במקרה זה לא מצא השופט שיקולים אשר יכולים להצדיק סטייה ממתחם הענישה, לא לקולא ולא לחומרה. לא ניתן להתבסס על הליך טיפולי של שלושה חודשים כדי להצדיק הקלה, אך עם זאת ניתן להתחשב בשיקול השיקומי בקביעת עבודות שירות בלבד במקום מאסר מאחורי סורג ובריח.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום סמים


כך, ובהתחשב בגילו, במצבו המשפחתי, בבריאותו, בנסיבות חייו ובלקיחת האחריות על המעשים, הטיל השופט על הנאשם עבודות שירות לתקופה של חצי שנה, קנס כספי בסך עשרת אלפים שקלים וחילוט הכסף שנמצא עליו בסך כ-7,000 שקלים. הכסף שנמצא בחשבון הבנק, עם זאת, לא הוכח ככסף שמקורו במכירת סמים והוחלט שלא לחלט אותו.


ת"פ 21873-05-14