בשבוע שעבר (יום א') קבע בית משפט השלום בתל אביב שהמדינה, המפעילה את בית החולים וולפסון בחולון, תפצה קשישה בת 91 בסכום של כ-558 אלף שקלים, בתוספת הוצאות המשפט ושכר טרחה בסכום של 141 אלף שקלים. תביעתה של הקשישה כנגד המדינה בגין התנהלות רפואית רשלנית שקיבלה בבית החולים אשר הותירה אותה משותקת התקבלה, לאחר שבית המשפט השתכנע כי בוולפסון לא נבדק אם צווארה נפגע כתוצאה מנפילה בביתה, אף שבמקרה זה היה צורך בביצוע צילום של אזור הצוואר.


הקשישה, אשר למרות גילה המתקדם תפקדה באופן עצמאי, נפלה בביתה בגיל 87, נפגעה בראשה ואיבדה את ההכרה. היא פונתה לבית החולים, שם בוצעו לה בדיקות CT וצילומי עמוד שדרה. הבדיקות לא העלו ממצאים חריגים אף שהאישה התקשתה לעמוד והתלוננה על כאבים עזים, ובתום אשפוז של מספר ימים היא שוחררה ועברה למוסד שיקומי.


כעבור כ-20 ימים פונתה הקשישה בשנית לוולפסון עקב חולשה שחשה בגפיה, אז בוצעה לראשונה בדיקה של עמוד השדרה הצווארי והתגלה שבר שגרם לשיתוק בגפיים. היא עברה ניתוח אך זה כבר היה מאוחר מדיי, והיא נותרה משותקת בשתי רגליה. מאז האירוע המצער ועד היום היא מרותקת לכיסא גלגלים ומאושפזת בבית חולים סיעודי.


טענתה של התובעת הייתה כי בית החולים התרשל כשלא ביצע צילום רנטגן לאזור הצוואר אף שהיה צריך לעשות זאת לאור גילה והפגיעה בראשה. אילו הייתה נבדקת בזמן, טענה, השבר היה מאותר בשלב מוקדם והיא לא הייתה משותקת היום.


הקשישה הפכה מאישה עצמאית למשותקת בשתי רגליה ונזקקת לטיפול סיעודי


מהצד השני טענה הנתבעת כי לא הייתה סיבה לחשוד שחוליות הצוואר של התובעת נפגעו, ולכן לא היה צורך לבצע צילום. כמו כן טענה שהשבר נגרם רק בעת שהותה של הקשישה במוסד השיקומי ולא כאשר אושפזה בוולפסון לראשונה.


בבית המשפט העידו מומחים רפואיים, ובעקבות העדויות השתכנע השופט כי במקרה הנוכחי צילום הצוואר היה הכרחי והיה יכול למנוע את התוצאות המצערות וההתדרדרות במצבה הרפואי של התובעת. הקשישה הגיעה לוולפסון עם חבלת ראש ולא הייתה מסוגלת לעמוד, אך למרות החשד שהיה צריך להתעורר על פגיעה בצוואר לא בוצע הצילום, תוך התעלמות רשלנית מגילה המבוגר של התובעת אשר סבלה מאוסטאופורוזיס וכל חבלה אצלה הייתה מועדת לפורענות.


השופט הדגיש כי במקרה זה לא מדובר בחוכמה בדיעבד, משום שהצוות הרפואי לא חשד בפגיעה בצוואר אף שמלוא החומר הרפואי עמד בפניו, וממילא הקשישה נשלחה לצילומים, שבמסגרתם ניתן היה לשלול או לאשר פגיעה בצוואר בקלות באמצעות פעולה פשוטה של צילום אזור הצוואר.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית באבחון
פורום רשלנות בניתוח | רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים


ייתכן שפגיעתה הבלתי הפיכה של התובעת הייתה יכולה להימנע אם השבר בצוואר היה מטופל במועד מוקדם יותר, אך במקום זאת מאז התאונה היא סובלת מ-100% נכות ומאושפזת בבית חולים סיעודי בעלויות גבוהות. אמנם מצבה הרפואי היה גם כך במגמת ירידה בשל גילה, אך למרות זאת היא התגוררה בביתה ולא נזקקה לעזרה מיוחדת, והשופט התקשה לכמת את גובה הסבל שנגרם לה לאור אובדן העצמאות שלה וריתוקה לכיסא גלגלים. התביעה התקבלה והמדינה חויבה בפיצויים בסך כ-558 אלף שקלים, בצירוף הוצאות משפט בסכום 141 אלף שקלים.


ת"א 62170-01-12