התובע הורשע בהליך פלילי ולאחר שריצה את עונשו, טען כי קצין המשטרה, אשר היה ממונה על חקירתו, פנה אל בת זוגו החדשה וכינה אותו: "פסיכופט עם תעודות" ו"עני מרוד" ועקב כך בת הזוג עזבה אותו. התובע טען כי הקצין ניצל את מעמדו הבכיר והסמכות המוקנית לו מתוקף תפקידו, ולכן דבריו, שאין להם כל בסיס, מהווים הוצאת לשון הרע.

 

בית משפט השלום בחיפה קבע לאחרונה כי קצין המשטרה פעל בחוסר תום לב והדברים אשר נאמרו כדי להשפיל את התובע בעיני הבריות, עונים על הגדרת לשון הרע, לפיכך חייב אותו לפצות את התובע בסך של 5,000 שקלים.

 

בשנת 1998 התנהל נגד התובע הליך פלילי והוא הועמד לדין בגין עבירות של הונאה וזיוף וריצה עונש מאסר. לאחר השחרור הוא ניסה לפתוח דף חדש בחייו ולשם כך החליף שם משפחתו. בתחילת שנת 2013, התובע הגיע לבית קפה בחיפה, יחד עם בת זוגו וזוג חברים נוסף, שם נכח גם הנתבע, אשר מכיר שנים רבות את בת הזוג.

 

לטענת התובע, בבוקר למחרת של אותה פגישה בבית הקפה, הגיע קצין המשטרה אל מקום עבודתה של בת זוגו, והזהיר אותה מפני התובע, בטענה כי הוא "פסיכופט עם תעודות", ואף ציין כי היה ממונה על חקירתו, ותיאר אותו כ"עני מרוד". בת הזוג התקשרה אל התובע ומסרה לו את תוכן השיחה, ועל רקע אמירות אלה הוגשה תביעה כספית על סך 100,000 שקלים בגין לשון הרע.

 

בת הזוג עזבה את התובע בעקבות הדברים שאמר לה קצין המשטרה

 

התובע טען כי אמירות אלו מהוות הכפשה ופרסום שקרי במטרה להשפיל אותו בעיני בת זוגו ובעיני הציבור, תוך הצגתו כבעל לקות נפשית וכדל אמצעים. התובע ציין כי חודשיים לאחר השיחה עם הנתבע ובעקבות הדברים שנאמרו, החליטה בת זוגו לעזוב אותו. התובע הוסיף כי הנתבע פעל מתוך נקמנות ושנאה כלפיו, וניצל את הסמכות המוקנית לו מתוקף תפקידו כקצין במשטרה, כדי ליצור אמון אצל בת זוגו בכך שיש לו גיבוי בכתב לטענותיו, אולם במהלך חקירתו התברר כי אין כל ראיה לביסוס ההאשמות שטפל בו.

 

מנגד טען הנתבע כי התביעה היא ניסיון של התובע להתנקם בו על רקע תפקידו ומעורבותו בחקירה שהתנהלה בעניינו. לטענתו, הדברים נאמרו כהבעת דעה אישית ולא כקביעת עובדות, לכן אין הם מהווים לשון הרע, ואף לא היתה כל כוונה להכפיש את שמו או להשפילו בעיני הבריות.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום לשון הרע

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, הגיע בית המשפט למסקנה כי הנתבע פעל בחוסר תום לב, מאחר שידע כי הדברים שפרסם לא היו אמת, ואף קבע כי העובדה שמדובר בקצין משטרה בכיר אשר היה אחראי על החקירה הפלילית, מטילה עליו נורמת התנהגות גבוהה יותר מזו שמוטלת על הציבור בכללותו. בנסיבות אלו קבע בית המשפט כי מדובר בפרסום לשון הרע שהועבר לנמען אחד, וקבע כי לא הוכח קשר סיבתי בין הוצאת לשון הרע לבין הפרידה של התובע מבת זוגו. לכן הפיצוי הראוי הוא בסך כולל של 5,000 שקלים.

 

ת"א 7273-03-13