האם איסור כניסה למועדון של אדם רק בשל היותו בעל זקן מהווה אפליה אסורה? לאחרונה דן בית המשפט לתביעות קטנות ברחובות בתביעתו של אדם דתי שביקש להיכנס למועדון השפיגל עם בת זוגו, אך סורב להיכנס על ידי המארחת בטענה שעליו להיות מגולח כדי להיכנס. המועדון טען להגנתו כי מדובר בדרישה לגיטימית מצדו להופעה הולמת, אך בית המשפט דחה את הטענה כי זקן מהווה הופעה מרושלת המצדיקה איסור על כניסה לשטח המועדון. בהתחשב בעובדה שמדובר באירוע חד פעמי ובנזק הלא ממוני שנגרם לבעל הזקן, נקבע שהמועדון יפצה אותו בסכום של 4,000 שקלים בשל אפליה אסורה, בתוספת 800 שקלים עבור הוצאות המשפט.


התובע הוא אדם דתי ממוצא מזרחי אשר נוהג ללכת בדרך קבע עם זקן. בכתב התביעה תיאר כיצד הגיע למועדון עם זוגתו, אך המארחת בכניסה סירבה להכניס אותו אחרי שבדקה את תעודת הזהות שלו וגילה שהוא מתגורר ברמלה, ואמרה לו שבפעם הבאה יגיע כשהוא מגולח. לאחר שעזב את המועדון בבושת פנים, פגש חבר באזור החניה שאמר לו כי ידאג להכניסו למועדון היות שהוא מכיר את אותה מארחת. ואולם, גם בפעם השנייה שניצב מול המארחת היא סירבה להכניסו וצעקה כי לא ייכנס אלא אם יתגלח. דבריה נשמעו היטב על ידי כל האנשים באזור הכניסה, וגרמו לו למבוכה רבה.


בית המשפט: זקן אינו מהווה הופעה מרושלת שמצדיקה איסור על כניסה למועדון


עמדת המועדון הייתה כי התובע סורב להיכנס בשל הופעה מרושלת ולא הולמת, כאשר הוא לא הסביר למארחת שהוא מגדל זקן כחלק מאמונתו ודתו. דרישת המועדון ממבקריו להופעה מסודרת והולמת היא חוקית ולגיטימית, כך לטענת המועדון, והא זכאי לדרוש ממבקריו לבוש ומראה הולם. מבחינת המועדון, התובע היה צריך לשוב לביתו, להתגלח ולחזור למועדון כשהוא מגולח.


אמנם המועדון צדק בטענתו כי לבוש והופעה אינם נכללים ברשימת האיסורים המפורשים בחוק המגדיר מהי אפליה אסורה, כגון גזע, דת או מין, אך השופטת הדגישה כי לא מדובר ברשימה סגורה. התובע לא נשאל מעולם אם יש סיבה להיותו בעל זקן או לגבי אמונתו הדתית, ומעבר לכך, השופטת דחתה את עמדת המועדון כי זקן מהווה הופעה מרושלת, לא בכלל ואף לא לגבי התובע בפרט.


חיוב אדם להתגלח, ולא משנה בכלל אם יש לו זקן מסיבות דתיות או אחרות, מהווה התערבות לא מוצדקת ולא ראויה, ואיסור על כניסתו של התובע למועדון רק בשל מראהו הוא בבחינת אפליה, קבעה השופטת. מעבר לכך המארחת נהגה ברשלנות מאחר שדרישתה מהתובע להתגלח היא סטייה מהתנהגות סבירה ומקובלת.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות


הפרת החוק על ידי המועדון מזכה את התובע בפיצויים עבור עוגמת הנפש וההשפלה שחש אל מול קהל של אנשים שהיו עדים לאירוע. בנסיבות המקרה ומאחר שמדובר באירוע חד פעמי, המועדון חויב בפיצויים בסכום של 4,000 שקלים, בצירוף הוצאות המשפט בסך של 800 שקלים.


ת"ק 26703-06-14