ימים מתוחים עוברים על אזרחי ישראל, גל הטרור לא פוסק לרגע ואירוע רודף אירוע. פיגועי דקירה וירי מתרחשים בכל רחבי הארץ, מעלים את מפלס החרדה של התושבים וגובים מחיר כבד, כאשר מספר הנפגעים בגוף ובנפש, הרוגים, פצועים ונפגעי חרדה, עולה מדי יום.


אנשים שנפצעו בפיגוע טרור, גם נפגעי חרדה, עומדים בפני דרך ארוכה של התאוששות ושיקום, וזקוקים למידע חשוב בנוגע לזכויותיהם המשפטיות לקבלת סיוע מהמדינה או פיצויים מחברת הביטוח. לפניכם מדריך מקוצר על מימוש זכויותיהם של נפגעי פעולות איבה.


הכרה בביטוח הלאומי כ"נפגע פעולות איבה"


ההגדרה החוקית לנפגעי פעולות טרור מצויה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, וכוללת כל תושב ישראלי שנפגע ישירות בפיגוע טרור בארץ או בחו"ל, שהתבצע על רקע לאומני במסגרת הסכסוך הישראלי-ערבי.


החוק אף מסדיר את הדרכים שבהן המדינה מסייעת לנפגעי פיגועי טרור, הזכאים במקרים מסוימים לתגמולי נכות, להכרה כנפגעי עבודה, למענק עבור הוצאות רפואיות או למרבה הצער הוצאות קבורה, ולתגמולים נוספים בהתאם לנזק שנגרם להם. גם משפחות הנפגעים זכאיות לעתים לקבל תגמול מהביטוח הלאומי, במקרים שהפגיעה הובילה למוות.


מימוש זכויות עקב פגיעה בפיגוע טרור בגוף או בנפש


זכותו של כל אזרח שנפגע בפיגוע טרור, בין שנפגע בגופו או בנפשו, להגיש תביעת נכות למוסד לביטוח לאומי במחלקת נפגעי איבה. הביטוח הלאומי יבחן את התביעה, וועדה רפואית שתבדוק את הנפגע תקבע את שיעור נכותו ואת הקצבה שמגיעה לו, כמו גם החזר עבור הוצאותיו הרפואיות, טיפולים פסיכולוגיים ועוד.


איך מגישים תביעה לביטוח הלאומי להכרה כנפגע פעולות איבה?


באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי ובסניפים ניתן למצוא טפסים מיוחדים לתביעה כנפגעי פעולות איבה. בשלב הראשון על הנפגע למלא את הטופס, לצרף לתביעה את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים ותיעוד נוסף בהתאם לצורך, ולהגיש את הטופס לסניף הממוקם במקום מגוריו. אם ברצונכם לבדוק האם אתם זכאים לקצבה או תגמולים, פנו אל המוסד לביטוח לאומי והגישו תביעה.


פגיעה כתוצאה מפעולת איבה במסגרת העבודה


אם למרבה הצער נפגעתם באירוע טרור במהלך העבודה, בדרך אליה או בדרך מהעבודה הביתה, אתם יכולים להיות מוכרים כנפגעי עבודה. במקרה כזה תוכלו לבחור אם להמשיך את התביעה כנפגעי פעולות איבה ולהיות זכאים לתגמולים לפי חוק נפגעי איבה, או לחלופין לתבוע כנפגעי עבודה. בכל מקרה לא תהיו זכאים לתגמול כפול, ולכן יש לבחור את המסלול העדיף לכל מקרה ספציפי, בהתאם לנתונים האישיים כמו גובה השכר והגיל וכן סוג הפגיעה וחומרתה.


קבלת פיצויים מחברת הביטוח לאחר פגיעה בפיגוע טרור


חשוב לזכור כי רוב פוליסות הביטוח בחברות הביטוח הפרטיות הכוללות גם ביטוח חיים, מעניקות כיסוי ביטוחי גם במקרה של מוות כתוצאה מפעולות איבה. עם זאת, מרבית פוליסות הביטוח המכסות מקרים של נכות כתוצאה מתאונה ואובדן כושר עבודה אינן מכסות גם פגיעות בעקבות פיגועי טרור, אך ניתן להוסיף לביטוח סיכון מלחמה במקרים מסוימים בתוספת תשלום.


הכרה בנפגעי חרדה כתוצאה מפעולות איבה


אזרחים רבים חשים בסכנה לנוכח המצב הביטחוני הלא שקט, וחלקם נכנסים למצב של חרדה. אנשים שנפגעו בנפשם בצורה זמנית כתוצאה מאירוע טרור לא יוגדרו כבעלי נכות אלא כנפגעי חרדה, הזכאים לתגמולים ולסיוע מהביטוח הלאומי בהתאם לחוק, למשל קצבה חודשית, מימון טיפול פסיכולוגי וזכויות נוספות.

 

יש לך שאלה?

פורום פוסט טראומה | הלם קרב | PTSD
פורום ועדה רפואית


כדי להיות מוכר כנפגע חרדה חובה לתבוע את הביטוח הלאומי בתוך שנה ממועד הפגיעה, ולהמציא אישור של משרד הביטחון כי הפגיעה הנפשית אכן אירעה כתוצאה מפעולת איבה.