מה העונש ההולם לנאשם בגין עבירות שביצע כשהיה רק בן 19 על רקע נסיבות חיים קשות? לאחרונה ניתן גזר דינו של הנאשם שביצע עבירות שוד בנסיבות מחמירות וחמש עבירות גניבה, כאשר האישומים המרכזיים כנגדו היו שני מעשי גניבת אופניים חשמליים מקטינים תוך איומים ותקיפה בגז מדמיע. המעשים בוצעו בפרק זמן קצר של שלושה חודשים על רקע מצוקה כלכלית שחווה לאחר שנזרק לרחוב על ידי הוריו ונאלץ להתקיים לבדו. בשל הנסיבות החריגות, גילו הצעיר ושיקולי שיקום, החליט בית המשפט לאשר את העונש הקל באופן יחסי שהוסכם בהסדר טיעון, ולהסתפק בגזירת חצי שנה של עבודות שירות ופיצוי בסך 14 אלף שקלים לקורבנותיו, פיצוי שכבר שולם במלואו.


בשני מקרי הגניבה קבע הנאשם פגישה עם נערים שפרסמו למכירה את אופניהם החשמליים. במקרה הראשון איים על הנער שייתן לו לרכוב על האופניים. הנער שנבהל הסכים לדרישתו, ואז הוא עזב את המקום כשהוא רוכב על האופניים. במקרה השני ביקש מהנער להראות לו כיצד מקפלים את האופניים, וכאשר הנער התכופף כדי להרים את המטען הוא התיז עליו גז מדמיע וברח מהמקום עם האופניים.


הנאשם ביצע את העבירות על רקע מצוקה כלכלית קשה, לאחר שבגיל 18 בלבד ננטש ונאלץ להסתדר בכוחות עצמו


כאמור, הצדדים הגיעו להסדר טיעון הכולל הסכמה עונשית שבמסגרתו עתרו במשותף לשישה חודשי מאסר לריצוי בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי ותשלום פיצויים לנערים שהותקפו. המאשימה הביעה תקווה שהצעיר ינצל את ההזדמנות שניתנה לו להשתקם, וציינה כי עמדתה לגבי העונש גובשה לאור חומרת העבירות ובייחוד השימוש בגז בתרסיס הגז מצד אחד, ומצד שני תוך התחשבות במשבר המשפחתי שהיה הרקע למעשים, בעברו הנקי, בנסיבות חייו הקשות ובנטילת האחריות שלו על המעשים.


גם בא כוחו של הנאשם, עו"ד שי שקד, ביקש מבית המשפט לכבד את הסדר הטיעון ולהתחשב בנסיבות חייו החריגות של הצעיר, שנאלץ להסתדר בכוחות עצמו מגיל 18 אחרי שנזרק לרחוב וביצע את מעשי הגניבה מתוך מצוקה כלכלית חריפה ותחושה שננטש. הוא הוסיף כי קיים סיכוי טוב לשיקומו ולחזרתו למוטב, והדגיש כי לא גרם נזק של ממש לנער שהותקף וכי ביצע את העבירות ללא תחכום ובאופן המועד לכישלון ולאיתורו המהיר על ידי המשטרה.


הסדר הטיעון חרג לקולא ממתחם הענישה מתוך שיקולי שיקום, מאחר שבדרך כלל נגזר עונש מאסר בפועל על עבירות שוד בנסיבות מחמירות. השופט התייחס לעובדה זו, כמו גם לגילו הצעיר של הנאשם ולנסיבות המקלות האחרות שהוזכרו, לרבות הצורך בהישרדות כלכלית ללא תמיכה, הנזק הקל שגרם לנער שהתקיף, הודאתו וחרטתו על ביצוע המעשים וכן תשלום הפיצויים לכל המתלוננים.


לפיכך, בנסיבות המקרה ואף שהעונש המוסכם הוא עונש מקל, החליט השופט לכבד את הסדר הטיעון. הצעיר נידון לרצות את עונשו במסגרת עבודות שירות לתקופה של חצי שנה, וכמו כן הוטלו עליו עונשי מאסר על תנאי והוא חויב בפיצויים בסך 14 אלף שקלים לקורבנותיו, אשר כבר שולמו במלואם.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום רישום פלילי


סנגורו של הנאשם, עו"ד שי שקד, מסר בתגובה: "מדובר בנאשם צעיר אשר ביצע את העבירות בעיצומו של משבר אישי ומשפחתי עמוק. הנאשם קיבל אחריות והביע חרטה על מעשיו, שיתף פעולה עם שירות המבחן, לקח חלק בהליך טיפולי ממושך ושילם פיצוי למתלוננים.


במסגרת הסדר הטיעון הצלחנו לשכנע את בית המשפט ששליחתו של מרשי לבית הסוהר תגרום לתוצאה הרסנית עבורו ומוטב ליתן לו הזדמנות נוספת לשקם את חייו ולחזור לדרך הישר. העונש בגין עבירות שוד הוא בדרך כלל מאסר בפועל, אולם במקרה זה, ניתן לברך על כך שבית המשפט העדיף את שיקולי 'השיקום והטיפול' על פני שיקולי הענישה האחרים."


ת"פ 50936-01-14