אסיר המרצה עונש מאסר בבית סוהר רימונים, ביקש לצאת לחופשה בת 48 שעות, כדי להשתתף בטקס גילוי מצבה של אחיו אשר הלך לעולמו. בית המשפט המחוזי אישר את החופשה, אולם הוא שוחרר שלא בשעה שנקבעה ועקב כך החמיץ את העלייה לקבר.

 

האסיר הגיש תביעה נגד שירות בתי הסוהר, ודרש לקבל פיצויים בגין עגמת נפש שנגרמה לו בשל העיכוב. בית משפט לתביעות קטנות ברמלה קיבל בשבוע שעבר (יום ו') את התביעה וחייב את המדינה בסך של 2,500 שקלים.

 

התובע מרצה עונש מאסר בבית סוהר רימונים. במהלך תקופת מאסרו אחיו נפטר, והוא לא הורשה לצאת להלוויה. עקב כך עתר לבית המשפט המחוזי וביקש לשחררו לטקס גילוי המצבה ועלייה לקבר.

 

בית המשפט המחוזי אישר לתובע חופשה בת 48 שעות החל מהשעה 12:00, כדי לצאת לטקס גילוי המצבה שהתקיים בשעה 14:00 בטבריה. חרף האישור התובע השתחרר מהכלא רק בשעה 13:55 ועקב כך החמיץ את העלייה לקבר. התובע הוסיף וטען כי בני משפחתו המתינו לו מחוץ לכתלי הכלא החל מהשעה 11:30 כדי להסיעו לטבריה, וכתוצאה מכך שלא הגיע לגילוי המצבה של אחיו נגרמה לו עגמת נפש רבה.

 

המדינה עתרה לסלק את התביעה על הסף בטענה כי מדובר בתביעה טורדנית וקנטרנית. לטענתה לתובע לא נגרם כל נזק, ולמרות העיכוב שנבע בשל אילוצים מערכתיים הנובעים מניהול בית הכלא ולנוכח הצורך בתיאום מול גורמי המשטרה, הוא יצא לחופשה מלאה בת 48 שעות כפי שקבע בית המשפט.

 

מפקד בית הסוהר הבהיר כי בזמן החופשה יש לתאם מול המשטרה המקומית את מקום שהותו של האסיר, אולם ברגע האחרון התובע החליף את מקום שהותו למתחם בית הכנסת במקום בית אמו, ולכן התעכבה היציאה לחופשתו.

 

לא היה טעם סביר ומוצדק לעיכוב בשחרורו של התובע לחופשה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי על שירות בתי הסוהר היה לשחרר את התובע בשעה 12:00 על פי החלטת בית המשפט המחוזי. אולם בפועל התובע יצא משערי הכלא בשעה 13:55 שהיא השעה הקבועה לחופשות, זאת מטעמי נוחות של המדינה. לאחר מכן הוא נדרש להתייצב בתחנת המשטרה המקומית, ובסופו של דבר הגיע לטבריה בשעה 16:30, והחמיץ את טקס גילוי המצבה.

 

בית המשפט סבר כי המדינה מסרה הצהרה כללית ולא פירטה מהם אותם אילוצים מערכתיים שגרמו לכך שלא למלא אחר החלטת בית המשפט ולשחרר את האסיר בשעה הנקובה, למרות ששירות בתי הסוהר היה מודע למטרת החופשה ולחשיבותה.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

בסופו של דבר הגיע בית המשפט למסקנה כי המדינה התרשלה במילוי החלטת בית המשפט וכתוצאה מכך נגרמה עגמת נפש לתובע מאחר שעיקר מטרתה של החופשה הוחמץ, במיוחד לאחר שלא הורשה לצאת ללוויה של אחיו ז"ל. בנסיבות אלו חייב את המדינה לשלם לתובע פיצויים בסך של 2,500 שקלים, בצירוף הוצאות משפט בסך של 300 שקלים.

 

ת"ק 42223-01-15