משטרת ישראל תפצה אדם שעיכבה לחקירה לאחר שאיבדה את הטלפון הנייד שלו, אשר נתפס כחלק מחומר החקירה כנגדו, כך נקבע בשבוע שעבר (יום א') בבית משפט השלום בעפולה. הפיצויים ישולמו עבור עלות המכשיר, פגיעה בפרטיות ועוגמת נפש בסך של כ-11 אלף שקלים, וכמו כן חויבה המשטרה בתשלום הוצאות המשפט בסכום של 2,500 שקלים.


תחילת סיפור המעשה בעיכוב התובע לחקירה לאחר שהתקבלו במשטרה תלונות כי איים על בת זוגו ואף תקף אותה. האישה הודיעה למשטרה כי באמצעות מכשיר הטלפון היא אוימה והוטרדה על ידי בן זוגה, ולאור זאת המשטרה תפסה את הסלולרי כחלק מחומר החקירה בחשד ששימש לביצוע עבירה פלילית. התובע שוחרר ממעצר למחרת.


כעבור ארבע שנים, לאחר שניתן גזר דין בעניינו אשר קבע כי יש להשיב לו את המכשיר, פנה התובע אל המשטרה אך נענה כי לא ניתן למצוא את הטלפון. לפיכך הגיש את התביעה בטענה שהמשטרה התרשלה בשמירה על המכשיר ואחראית לפצותו עבור עלות המכשיר, אובדן כרטיס הזיכרון שבו נשמר מידע חשוב ותמונות משפחתיות, פגיעה בפרטיותו וגרימת עוגמת נפש.


בכתב ההגנה טענה המשטרה כי התובע פנה אליה לראשונה בדבר החזרת המכשיר הנייד רק לאחר פסק הדין שניתן בעניינו, כלומר חלפו ארבע שנים מאז שהמכשיר נתפס. באותו יום, למרות חיפוש יסודי שנערך בחדר המוצגים לא נמצא המכשיר, ולגרסתה ייתכן שהמוצג התערבב עם מוצגים של שנים אחרות.


בית המשפט: המשטרה הייתה יכולה להחזיר את המכשיר מיוזמתה, מבלי לחכות לפנייה יזומה מצד התובע


המשטרה הוסיפה וטענה כי במהלך השנים שחלפו חלה ירידה חדה בערכו הכספי של אותו מכשיר, וכי התובע יכול היה לדרוש אותו בחזרה כבר בשלבים מוקדמים יותר, כך שאין מקום כלל לפצות אותו בגין עלות הטלפון. מכל מקום, לטענתה יש להטיל עליו אשם תורם לנזקיו מכיוון שלא טרח לגבות את התמונות והמידע ששמר לדבריו על גבי המכשיר.


מבחינת השופטת, לא יכולה להיות מחלוקת לגבי זכאותו של התובע לפיצויים עבור עלות הטלפון הנייד, אשר המשטרה אחראית על אובדנו, והיא אף דחתה את טענת ההגנה כי סכום הפיצוי צריך להיות על פי ערכו של המכשיר היום, בקובעה כי סכום הפיצוי צריך לשקף את השבת המצב לקדמותו.


לגבי עוגמת הנפש, על פי טענת התובע מכשירו הכיל תמונות וסרטונים של אירועים משפחתיים שלו ושל בנותיו, תמונות בעלות חשיבות סנטימנטלית רבה אשר שיקפו תקופה שלמה שלא נותר ממנה זכר בעקבות אובדן המכשיר, והשופטת קיבלה את עדותו וקבעה שהיא מהימנה. מדובר במוצג שנתפס לצורך חקירה פלילית, הטעימה השופטת, והמשטרה הייתה צריכה להשיבו מיוזמתה מבלי שתחכה לפנייה יזומה מצד התובע. עם זאת מכיוון שהוא לא גיבה את הקבצים נקבעה לו רשלנות תורמת בשיעור 10%.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


כמו כן התקבלה טענת התובע באשר לפגיעה בפרטיות, מאחר שאובדן המכשיר על ידי המשטרה עלולה לחשוף את החומרים שנשמרו עליו לידי צד שלישי. לאור כל זאת חויבה המשטרה בפיצויים בסכום של כ-11 אלף שקלים, בתוספת הוצאות המשפט בסך של 2,500 שקלים.


תא"מ 16925-03-13