ניצול שואה כבן 82 הגיש תביעה קטנה נגד טכנאית שיניים על סך 33,800 שקלים, בטענה כי לאחר הרכבת הכתרים בפיו, סבל במשך שנה שלמה מכאבים עזים. מנגד טענה הטכנאית כי הכאבים כלל לא נבעו מהטיפול, ואף טענה כי ביצעה את ההרכבה ללא תשלום.

 

בית משפט לתביעות קטנות בקריות קבע בשבוע שעבר (יום א') כי הטכנאית ביצעה את הטיפולים הרפואיים שלא כחוק, בניגוד להוראות פקודת רופאי שיניים, אולם סבר כי לא הוכח שהנזקים נבעו כתוצאה מהטיפול. על כן חייב את הנתבעת להשיב לתובע סך של 4,400 אשר שילם תמורת הרכבת הכתרים.

 

בסוף שנת 2012, פנה התובע, על פי המלצת חבר, למעבדת שיניים, וביקש לתקן ארבעה כתרים ושן שבורה. הטכנאית הכינה עבורו תכנית לשיקום הפה, והפנתה אותו לרופא שיניים, אשר עקר ארבעה כתרים והתקין שמונה כתרים לתותבת התחתונה. בתמורה שילם התובע לרופא סך של 7,300 שקלים, ומסר לידי הטכנאית 8,800 שקלים במזומן, אולם לטענתו הקבלות שקיבל מהטכנאית אבדו לו.

 

הטכנאית הרכיבה לתובע, על פי המידות שלקח הרופא, שמונה כתרים, תותבת חלקית ובנתה תותבת עליונה. לאחר הרכבת התותבות סבל התובע במשך למעלה משנה מכאבים עזים בכל השיניים ובשלב מסוים הטכנאית החליפה לו את התותבת התחתונה ללא תשלום. בחודש ינואר 2014 נאלץ התובע בהמלצת שני רופאים לעקור את הכתרים ולהתאים תותבת תחתונה חדשה בסך של 13,000 שקלים.

 

התובע טען כי הטכנאית ביצעה את עבודתה בחוסר מקצועיות והסבה לו נזקים רבים. לפיכך ביקש לחייב אותה עבור התותבת החדשה, להשיב לו סך 17,000 שקלים ששולמו לה עבור עבודתה הרשלנית ובנוסף דרש לפסוק לו פיצויים עבור הנזק שנגרם לו במשך למעלה משנה.

 

הטכנאית טענה שלא קיבלה שכר כלשהו עבור הטיפולים שביצעה

 

הנתבעת טענה מנגד כי התובע פנה אליה מיוזמתו וביקש לקבל הצעת מחיר לטיפול. היא הבהירה לו במפורש שזוהי מעבדת שיניים והיא טכנאית שאינה מבצעת טיפולים רפואיים ואף ליוותה אותו למרפאת שיניים. לאחר שנבדק אצל הרופא היא הרכיבה את התותבת העליונה ללא כל תשלום.

 

לטענתה, לא יתכן שהתובע סבל במשך שנה מכאבי שיניים עזים מבלי לפנות לרופא, ובמסגרת בדיקה שערך כעבור שנה התברר כי הוא סובל מדלקת חניכיים חריפה והסיבה לדלקת אינה מהתותבת. עוד ציינה כי אם יש בעיות בתותבת, הדבר מתגלה לאחר שבוע או שבועיים ולא אחרי שנה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי הנתבעת ביצעה פעולות רפואיות בניגוד להוראות פקודת רופאי שיניים, מאחר שהיא טכנאית ולא רופאת שיניים ואינה מוסמכת לעסוק בריפוי שיניים ולעשות טיפול כלשהו בפיו של אדם.

 

בית המשפט העדיף את טענת התובע כי שילם לנתבעת שכר בנוסף לסכום ששולם לרופא השיניים, יחד עם זאת התרשם שהתובע אדם רציני וקפדן וסבר כי לא יתכן שאיבד את הקבלות ואף תמוה עד מאד מדוע החליט לפנות דווקא לטכנאית שיניים וביקש ממנה לבנות תכנית לשיקום הפה.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות מקצועית
פורום רשלנות רפואית שיניים

 

בסופו של דבר חייב בית המשפט את הנתבעת להשיב לתובע את כל הסכומים שקיבלה ממנו עבור הטיפולים האסורים, אולם מאחר שלא הוצגו קבלות, קבע כי הסכום יוחזר על דרך האומדנה והסבירות בסך של 4,400, בצירוף אגרת משפט בסך של 380 שקלים.

 

ת"ק 35254-01-15