בתביעה כספית בגין ליקויי בנייה וליקויי רטיבות שהוגשה לבית משפט השלום בחיפה, טענה בעלת דירה במודיעין כי נגרמו לה נזקים רבים עקב כישלונה של חברת הבנייה שממנה רכשה את הדירה לתקן את הליקויים. בשבוע שעבר (יום ב') התקבלה התביעה, והנתבעת חויבה לשלם פיצויים עבור ליקויי הבנייה ועוגמת נפש בסך של 25 אלף שקלים, בצירוף שכר טרחה בסך של 6,000 שקלים.


בשנת 2005 קיבלה התובעת את החזקה בדירה, ולטענתה מיד לאחר מכן ובמשך פרק זמן ממושך הופיעו בדירה רטיבות וסימני עובש. אף על פי שנשלחו עובדים מטעם החברה לטפל בליקויים הם לא תוקנו מעולם. כעבור ארבע שנים התפוצצה הצנרת בדירה בזמן שהתובעת ומשפחתה היו בחו"ל, הדירה הוצפה ונשברו בה מרצפות, וכל הנזקים נגרמו בשל כישלונה של החברה לתקן את הבעיה, כך לטענת התובעת.


בכתב ההגנה טענה החברה כי התפוצצות הצנרת נבעה מתיקוני אינסטלציה שביצע השכן בדירה שמעל דירת התובעת, והחברה עצמה דאגה לטפל בבעיה לפנים משורת הדין אף שהיא כלל לא הייתה באחריותה. היא ביצעה תיקונים מהותיים בדירה ולשביעות רצונה של התובעת, בניגוד לתמונה שהתובעת מנסה לתאר כעת. היא הכחישה את אחריותה לנזקי התובעת וביקשה לדחות את תביעתה.


חברת הבנייה לא הציגה כל ראייה לכך שפיצוץ הצנרת נבע מדירת השכן


לאור המחלוקות המקצועיות בין הצדדים מונה מהנדס מטעם בית המשפט כדי שיבחן את הדירה וייתן חוות דעת מקצועית. הוא העריך את עלות התיקון בסך של כ-12 אלף שקלים, והוסיף כי תיקון הארון שנפגע והחלפת הרהיטים שנהרסו יעלו עוד כ-3,000 שקלים. לכך הוסיף עלויות נוספות כך שהסכום הסופי עמד על כ-22 אלף שקלים.


לשופט היה ברור כי היו בדירה ליקויי רטיבות במשך שנים ועוד לפני שהצינור התפוצץ, וזאת לנוכח המסמכים המתעדים את פניותיה של התובעת לחברה ועדותה. הנתבעת מצדה לא הביאה כל הוכחה או ראיה על תיקוני האינסטלציה שביצע השכן כפי שטענה. הפיצוץ בצנרת אירע בתוך תקופת האחריות, ובחוות דעתו של המומחה מטעם החברה הוא אישר כי נציג הקבלן מסר לו שההצפה נבעה מפגם בצנרת, ואילו החברה לא הוכיחה שהפיצוץ בצנרת לא נבע בשל רשלנותה.


בהתאם לכך קבע השופט כי הנתבעת אחראית לליקוי ומשכך עליה לפצות את התובעת, הן בשל נזקי הרטיבות שהיו בדירה במשך כל השנים והן בשל הנזקים שנגרמו מפיצוץ הצנרת. הוא קיבל את חוות דעת המומחה המישור ההנדסי, לאחר שקבע כי היא מקצועית ומנומקת. כך גם התקבלה חוות דעתו של המומחה בכל הקשור לנזקי הרכוש, וקביעתו כי לא נגרמה ירידת ערך לדירה בשל הליקויים אשר ניתנים לתיקון.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה קבלן | חברה משכנת
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


עלות התיקון של כלל הליקויים והפיצוי עבור נזקי הרכוש עמדו על סך של כ-22 אלף שקלים, ולסכום זה הוסיף השופט פיצויים בסך 3,000 שקלים עבור עוגמת נפש. מלבד זאת הוא חייב את הנתבעת גם בהוצאות שכר טרחה בסך נוסף של 6,000 שקלים.


ת"א 23979-09-12