חברה לשירותי ניקיון הגישה תביעה נזיקית וכספית נגד עובד ששימש כמפקח מטעמה בבתי זיקוק, בטענה כי במשך למעלה משנה הוא גנב מהעסק בחבולות ובמרמה סך של 350,000 שקלים. בית משפט השלום בחיפה קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה וחייב את הנתבע בסך של 120,000 שקלים.

 

החל מחודש נובמבר 2008 הנתבע היה מועסק כמנהל עבודה וכמפקח על עובדי הניקיון של התובעת. במסגרת תפקידו הוא נדרש לפקח על עבודות הניקיון בבתי זיקוק, לרשום את שעות העבודה של העובדים ולדווח על כך לחברה לשם קבלת תלושי שכר.

 

בעקבות תלונות רבות לגבי טיב ואיכות העבודה בבתי זיקוק, ערכה החברה בירורים מקיפים וגלתה כי המפקח נהג לרשום שעות עבודה פיקטיביות, ואף דיווח על אנשים שכלל לא עבדו וקיבלו שכר. באופן שיטתי ומאורגן הוא גבה מהחברה כספים לכיסו. עקב כך החברה הגישה תלונה במשטרה בגין גניבה ממעביד ורישום שעות פיקטיביות. אולם בעת החקירה הנתבע הכחיש את החשדות המיוחסות לו, ולבסוף התיק הפלילי נסגר מבלי שהוגש כתב אישום.

 

במהלך המשפט האזרחי, התובעת זימנה 14 עובדים, אשר העידו כי הנתבע נהג לרשום לחלק מהעובדים, שעות פיקטיביות שאותן לא עבדו בפועל. מספר עדים מסרו שהוצאו על שמם תלושי שכר לפי רישומי הנתבע, למרות שלא עבדו בבתי הזיקוק, ואחת העדות הצהירה כי במשך חמישה חודשים קיבלה משכורת למרות ששהתה בביתה ולא עבדה כלל, ואת המשכורת העבירה במלואה לנתבע.

 

הנתבע טען כי כל העדים שזימנה התובעת משקרים

 

הנתבע הכחיש כי גנב כספים מהחברה בדרך של רישום שעות פיקטיביות, או בכל דרך אחרת. לטענתו, כל אחד מהעובדים שהעיד בפני בית המשפט מסר עדות שקר מתוך לחץ ואיומים, והצהיר כי הכספים שגבה מהם נחשבים להחזר הלוואות.

 

לדברי הנתבע, פעמים רבות הוא עזר לעובדיו בתשלומי שכר דירה, בדמי נסיעות ובהוצאות טיפולים רפואיים, והם השיבו לו את ההלוואה באמצעות העברת המשכורת. הנתבע הוסיף וטען כי היה אחראי על 30 עובדים מתוך 100, ומתוקף תפקידו הוא לא היה צריך לפקח על שעות הגעתם ושעת הסיום של כל אחד מהם, ואף לא היה יכול לעמוד לאורך כל שעות היום לצד שעון הנוכחות.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, דחה בית המשפט את הטענה כי כל אחד מתוך 14 העדים משקר, וקבע כי התובעת הצליחה להוכיח שהמפקח נהג לרשום שעות פיקטיביות ודיווח על אנשים שלא עבדו כלל בצורה שיטתית ומאורגנת.

 

יחד עם זאת התרשם כי התובעת לא הוכיחה את היקף הנזק שנגרם לה כתוצאה ממעשיו של הנתבע, וקבע כי אין מנוס אלא לפצותה בסכום גלובלי שיחושב על בסיס אומדנה. לשם קביעת הפיצוי נלקח בחשבון כי במסגרת ההסדר בין חברת הניקיון לבין בתי הזיקוק, התובעת שופתה באופן חלקי בגין נזקיה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום צווארון לבן

 

בסופו של דבר חייב בית המשפט את הנתבע לשלם לתובעת פיצויים בסך של 120,000 שקלים, בצירוף הוצאות המשפט ושכר טרחה בסך של 20,000 שקלים.

 

ת"א 19447-04-10