לבית משפט השלום בפתח תקווה הוגשה תביעה לפינוי מושכר לגבי יחידת דיור שהושכרה לבני זוג ושלושת ילדיהם במושב עולש. במסגרת התביעה כל אחד מהצדדים הפנה אצבע מאשימה כלפי הצד השני, כאשר המשכיר טען שהשוכרים לא שילמו את חשבונות החשמל, ובנו מחסן באזור החניה והשתמשו בו ללא אישורו ומבלי ששילמו על השימוש בשטח, בעוד הנתבעים טענו כי ניתן להם אישור לבניית המחסן ומכל מקום אפשר לפרק אותו בכל רגע. בית המשפט הכריע וקבע כי בניית המחסן ללא הסכמתו המפורשת של התובע מהווה הפרה יסודית של חוזה השכירות, וביום ש' מצא לקבל את התביעה ולהורות לשוכרים לפנות את הדירה בתוך חודש, בשל העובדה שהם צריכים למצוא דירה חלופית. כמו כן הם חויבו בהוצאות התובע בסך של 8,000 שקלים.


טיעוני התובע כנגד השוכרים התמקדו בהפרות הסכם השכירות היסודיות שביצעו, לרבות אי תשלום עבור החשמל ובניית המחסן בניגוד להסכם ואף בניגוד לחוק, בכך שסגרו בקירות את האזור המיועד לחניה והשתמשו בחלל כמחסן, לא שילמו לו עבור השימוש בשטח ולא הרסו אותו אף על פי שדרש זאת מהם, תוך שהם מעמידים אותו בסיכון לתביעה בשל בניית התוספת ללא היתר כדין. גם העובדה שבחרו לשלוח אליו צ'ק של תשלום חשבון החשמל בדואר רשום, חרף העובדה שהוא מתגורר מספר מטרים ליד הדירה, מהווה לטעמו התנהלות בחוסר תום לב.


בית המשפט: השוכרים התנהגו בחוסר תום לב בתוך מערכת היחסים שלהם עם התובע כשוכר ומשכיר


לטעמם של השוכרים, מנגד, הם עמדו בכל התשלומים עבור החשבונות, למעט סכום שקיזזו מתשלומים שהוציאו לתיקונים דחופים שנדרשו בדירה ובעל הבית לא ביצע, לרבות תיקון צנרת שהתפוצצה באחד הקירות והחלפת גוף החימום בדוד.


לגבי המחסן טענו הנתבעים כי בעל הבית נתן את הסכמתו לבנייתו, ורק חצי שנה אחרי שבנו אותו דרש מהם לפרק אותו, וזאת מכיוון שהודיעו לו על הקיזוז שביצעו מהחשבונות. מכל מקום, טענו, המחסן הוא מודולרי ואפשר לפרק אותו בין רגע, והתובע אף לא הוכיח את טענתו בדבר חשיפתו לתביעה בגין הפרת חוק התכנון והבנייה. לבסוף טענו כי הואיל והמחסן הוא חלק מהמושכר, הם אינם מחויבים לשלם דמי שכירות על השימוש בשטח.


אחרי ששמעה את טענות הצדדים החליטה השופטת שהצדק עם התובע. בחוזה השכירות נכתב בצורה ברורה שהשוכרים מתחייבים שלא לעשות כל שינוי בדירה מבלי לקבל בכתב הסכמה מפורשת מהמשכיר, ואילו בניית מחסן מבלי שניתנה הסכמה מפורשת בכתב מהתובע מהווה הפרה יסודית של סעיף זה. טענות השוכרים שהתובע הסכים להקמת המחסן לא הוכחו, ולכל היותר עלה מדבריו כי ידע על כך אך לא טיפל בנושא באופן מיידי בשל בעיות רפואיות שסבל מהן.

 

יש לך שאלה?

פורום פינוי שוכר ומקרקעין, פירוק שיתוף
פורום דיני חוזים / הסכמים


דבריו של השוכר בחקירתו הנגדית, גם לגבי החלטתו לשלוח את הצ'ק בדואר רשום, שכנעו את השופטת כי נהג בחוסר תום לב כלפי התובע במסגרת מערכת היחסים ביניהם כשוכר ומשכיר, ולאור כל זאת היא קיבלה את התביעה והורתה לשוכרים לפנות את הדירה, ומתוך התחשבות בעובדה שהם הורים לילדים קטנים שצריכים כעת למצוא קורת גג חלופית קבעה שהפינוי יתבצע תוך חודש. הם אף חויבו בהוצאותיו המשפטיות של התובע בסך של 8,000 שקלים.


תא"ח 17494-07-15