מומחה בתחום הנומרולוגיה טען כי תלמידתו עשתה שימוש בחומרי הלימוד המקוריים שלו, בספר שהיא הוציאה לאור, ואף לא טרחה לבקש את רשותו או לתת לו קרדיט בספר, על כן הגיש נגדה תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.

 

בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו מצא כי יש דמיון רב בין החומרים של המומחה, לבין חלקים נרחבים בספרה של התלמידה, וקבע בשבוע שעבר (יום ג') כי מדובר בהפרת זכויות יוצרים, לפיכך חייב את התלמידה לשלם לתובע סך של 60,000 שקלים.

 

התובע, יליד שנת 1972, עוסק לטענתו למעלה מעשרים שנה בהוראת הנומרולוגיה. עוד בהיותו נער התעניין ב"תורת המספרים", ובעקבות סקרנותו פיתח שיטה ייחודית לביצוע ניתוח נומרולוגי, שלפיה מיוחסים חישובים נומרולוגיים לאיברים שונים בגוף האדם. את המחקר כינה: "השיטה הפסיכו דינאמית של גוף האדם", ומיד בתום שירותו הצבאי הוא החל ללמד קורסים במסגרות שונות לפי השיטה שהמציא. לשם כך חיבר יצירה מקורית עם דפי מידע ותרגול ודוגמאות, שאותה מסר לתלמידיו, וביניהם גם הנתבעת.

 

בשנת 2002, הנתבעת השתתפה בקורס בסיסי בנומרולוגיה, שלימד התובע, וכעבור שנתיים היא הוציאה ספר בתחום הנומרולוגיה. התובע עיין בספר ומצא בו חלקים רבים דומים עד כדי העתקה לחומרים שאותם לימד בהרצאות, זאת ללא שקיבלה את אישורו, ומבלי שייחסה לו את הקטעים המועתקים.

 

במהלך הדיון, הציג התובע בפני בית המשפט מחברות של תלמידיו, דפי מידע ותרגול וסיכומים של ההרצאות שלו, וטען שהחומרים המצויים בספרה של הנתבעת מהווים יצירה מקורית שלו. לפיכך דרש לקבל פיצויים ללא הוכחת נזק, בשיעור של 100,000 שקלים, בגין הפרת זכות יוצרים בדרך של העתקה לספרה של הנתבעת.

 

התלמידה: המידע בתחום הנומרולוגיה נמצא ברשות הכלל ואינו ראוי להגנת זכות יוצרים

 

הנתבעת, כבת שבעים, עוסקת לטענתה בתחומי המיסטיקה למעלה מחמישים שנה, ובין היתר היא מתמחה בפתיחת קלפי טארוט, קריאת מפות אסטרולוגיה, שאמניות ונומרולוגיה. את הידע היא צברה עם השנים, מקריאת ספרים רבים ומניסיונה האישי.

 

הנתבעת הודתה כי השתתפה במספר הרצאות של התובע, אך טענה כי הוא שרלטן, ואינו המציא שום שיטה חדשה, ואף כלל אינו מוכר בתחום. לטענתה, החיבור בין חישובים נומרולוגיים לאיברים בגוף האדם הוא חיבור עתיק יומין, שאין בו כל חידוש.

 

לטענת הנתבעת, כל המידע בתחום הנומרולוגיה נמצא ברשות הכלל ואינו ראוי להגנת זכות יוצרים, וציינה כי גם החומרים המצויים בספר שלה אינם מהווים שיטה חדשה ומקורית, אלא מבוססים על מחקר שערכה מתוך מקורות רבים ושונים.

 

לאחר בחינת הראיות וטיעוני הצדדים, סבר בית המשפט כי התובע יצר באמצעות חומרי הלימוד יצירה מקורית הראויה להגנה, והשתכנע כי הנתבעת השתמשה בספרה בדוגמאות מתוך יצירתו של התובע, מבלי שקיבלה את רשותו והסכמתו, לפיכך קבע כי היא הפרה את זכות היוצרים של התובע ביצירתו.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות

 

בנסיבות אלו קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את הנתבעת לשלם לתובע פיצויים בגין הפרת זכויות היוצרים ובגין הפרת זכותו המוסרית של התובע בהיעדר ייחוס שמו ליצירתו, בסך כולל של 60,000 שקלים, בתוספת הוצאות בסך של 25,000 שקלים.

 

ת"א 52923-12-10