בעיר בית שמש נבנה בית כנסת מעל גגו של גן ילדים, ללא היתר בנייה כדין ומבלי שהעירייה תתערב. ההורים המודאגים של ילדי הגן הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד העירייה, המדינה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבית שמש, בבקשה שיקבע כי מדובר בבנייה לא חוקית וכי העירייה אשר לא הורתה על הפסקת הבנייה פעלה שלא כדין, וכן דרשו להורות על הפסקת הבנייה לאלתר, שבית המשפט יטיל על המשיבות לוודא שגן הילדים מופעל כמקום בטיחותי ושיוקם בגן מרחב ביטחון למקרי חירום.


לפני שבוע (יום א') העתירה התקבלה במלואה, ונקבע כי ללא היתר בנייה מוסדר עבודות הבנייה ייפסקו לאלתר, ומכל מקום גם אם יינתן לבסוף היתר בנייה, העבודות לא יתאפשרו בזמן פעילות גן הילדים. העירייה תשלם את הוצאות העותרים בסכום 20 אלף שקלים.


בית הכנסת נבנה על ידי עמותה, שקיבלה היתר לבנייה מהוועדה המקומית בהתאם להתחייבותה שלא לבצע את עבודות הבנייה במשך שעות הפעילות בגן, אלא רק בתקופת החופשות. כמו כן הובטח להורים שדאגו לבטיחות ילדיהם כי העירייה תציב שומר באתר לאורך כל שעות הפעילות.


עבודות הבנייה המשיכו למרות הפרת התנאים שבהיתר הבנייה, כל זאת בידיעת העירייה ומבלי שהוגשה בקשה פורמלית להיתר בנייה מתוקן


ואולם, בפועל הבנייה התבצעה בזמן שהילדים שהו בגן ומבלי שהוצב שומר נוסף. בכל יום נותרה בשטח הגן פסולת בניין מסוכנת, ומלבד זאת פורק המחסן של הגן וכל תכולתו הועברה לחדר הביטחון, באישור העירייה, כך שגן הילדים הפך למקום לא בטוח גם מבחינת עבודות הבנייה ממש מעל ראשם של הילדים וגם נותר ללא מרחב בטיחותי. הגן הפך לאתר בנייה של ממש, וקיים סיכון ממשי כי פעוט ייפגע במהלך הפעילות.


לטענת העירייה, שיטת הבנייה של בית הכנסת גורמת להפרעה מינורית בלבד לגן הילדים, ואילו הבנייה המסיבית של השלד בוצעה בזמן חופשת הקיץ ובמשך שלושה ימים של נוכחות הילדים בגן, בתיאום מלא עם אחראי הבטיחות בעירייה וצוות הגן. כעת מדובר בעבודות פנים בלבד אשר כלל לא דורשות היתר בנייה, ולכן ניתן לעמותה אישור לא פורמלי ומבלי שהיתר הבנייה יתוקן, להמשיך בעבודות כל עוד הן ילוו על ידי אחראי הבטיחות. מלבד זאת, בתוך זמן קרוב היתר הבנייה יתוקן בהתאם לכל הנהלים.


משרד החינוך הציג עמדה מנוגדת לעמדתה של העירייה ותמך דווקא בעמדת ההורים, כלומר לטעמו של משרד החינוך צריך לאסור על המשך הבנייה, הגורמת למפגע בטיחותי של ממש לילדי הגן.


בניית בית הכנסת בזמן הפעילות של גן הילדים הפרה את התנאים שבהיתר הבנייה, ועל כך לא הייתה מחלוקת, אך האם יש לאסור את העבודות גם אם הוועדה תוציא היתר בנייה מתוקן? מבחינת השופט, אם ההיתר יינתן כדין ולאחר שייבחנו כל העובדות, בית המשפט לא יתערב בהחלטה. אך עם זאת, הוא מצא בעייתיות מטרידה ומדאיגה בכך שהוועדה כבר הצהירה כי היא עומדת לתת היתר, עוד לפני ששקלה את כל החומר הרלוונטי.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום סכסוכי שכנים


העתירה התקבלה במלואה, כל עבודות הבנייה נאסרו ללא היתר בנייה, וגם לאחר שיינתן היתר העבודות לא יתאפשרו בזמן שהילדים נמצאים בגן. העירייה חויבה להסיר את כל פסולת הבנייה והמפגעים משטח הגן ונקבע כי עליה לשלם את הוצאות העותרים בסך 20 אלף שקלים.


עת"מ 31826-09-15