האם גם אב וגם בנו יורשו להיכנס להליכי פשיטת רגל? מאחר שחובותיהם של השניים היו כרוכים זה בזה הוחלט לאחד את התיקים שלהם ולמנות להם מנהל מיוחד משותף. הם מסרו גרסה דומה שלפיה האב סיבך את בנו בחובות לפני שמלאו לו 16 שנה כשפתח את עסקיו על שמו, אך המנהל המיוחד הטיל ספק במהימנות הגרסאות וסבר כי האב מנסה לגונן על בנו. חרף הספקות נעתר בית המשפט המחוזי לבקשתו של הבן והכריז עליו כפושט רגל, אולם ביום ד' החליט לדחות את בקשתו של האב לאחר שקבע כי הבריח נכסים כדי להתחמק מנושים והתנהל שלא בתום לב.


ההליכים בעניינם החלו בשנת 2013, כאשר ניתן צו כינוס לבן ומונה לו מנהל מיוחד. הוא הצהיר על חובות שהגיעו לשני מיליון שקלים ועל 40 נושים, וטען כי הסתבך בחובות לאחר שאביו הקים על שמו עסקים עוד כשהיה קטין בן 16 בלבד. המנהל המיוחד מצא בעייתיות בגרסה שמסר והתקשה לגבש עמדה בעניינו, ולבסוף הוחלט לאחד את התיקים ולמנות מנהל משותף לגבי שני החייבים, האב ובנו.


מספר שנים לפני כן נדחתה בקשתו של האב לחייב את חובותיו גם בדין קדימה, היות שלא הסיר את המחדלים ומשום שהעביר את זכויותיו בבניין מגורים לגרושתו ובכך למעשה קיפח את נושיו. הבן מתגורר כיום באחת הדירות בבניין זה, אשר שייך לאמו, מבלי שהוא משלם משכנתא או שכר דירה.


האב הבריח נכסים בזמן שכבר היה שקוע עד מעל הראש בחובות, והתחמק מהנושים שוב ושוב במשך השנים


גרסתו של האב אישרה את גרסת בנו כי הוא זה שסיבך אותו בחובות, אך המנהל המיוחד הטיל ספקות בגרסתו והעלה חשד כי הוא מנסה לגונן על בנו. למרות זאת אושרה בקשתו של הבן והוא הוכרז כפושט רגל, מכיוון שהחל להסתבך בחובות כבר בגיל 16 ולאור השנים הרבות שחלפו מאז.


באשר לאב, התמונה הייתה שונה. המנהל המיוחד ציין כי הוא לא מקיים את חובותיו בהליך, צבר פיגורים ולא הגיש דוחות. הוגשו נגדו 11 תביעות חוב שהגיעו לסכום של כשלושה וחצי מיליון שקלים, והוא הצהיר כי כל החובות נבעו מכישלונות עסקיים, וכי עסקו קרס לאחר שפקד אותו אסון משפחתי ותאונת דרכים הביאה למותו של אחד מבניו.


ואולם הוא לא הוכיח את גרסתו, הבריח את נכסיו לטובת גרושתו וממשיך ליצור חובות חדשים. אמנם רוב החובות הם חובות ישנים מאוד, ציין השופט, וכיום האב הוא אדם מבוגר שאינו בקו הבריאות, אך מכיוון שהתנהל בחוסר תום לב השנים שחלפו אינן יכולות להוות "תרופת קסם" ולהצדיק את אישור הבקשה.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים
פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


לא מדובר כאן על הסתבכות יחידה וחד פעמית של אדם, ואף לא בהסתבכות שאירעה תוך כדי ניסיון לצאת מהבוץ, המשיך השופט, אלא בהסתבכות של שנים רבות תוך התחמקויות חוזרות ונשנות מהנושים וסיבוך הבן בחובות. לכל אלה יש להוסיף את הברחת הנכסים שביצע כאשר כבר היה שקוע עד מעל לראש בחובות. לפיכך הוחלט לדחות את בקשתו של האב להכרזתו כפושט רגל, ובוטל צו הכינוס שניתן לו.


פש"ר 45547-05-13


פש"ר 824-04-12