בחודש ינואר 2011, המערער רכש בית ישן בצפת ושילם עבורו 680,000 שקלים. הבית עבר שיפוץ מקיף ובמשך תקופה קצרה שימש כצימר לאירוח. כעשרים חודשים בלבד לאחר הרכישה, נמכר הבית תמורת שני מיליון שקלים.

 

מנהל מס ערך מוסף סבר כי מדובר בעסקה החייבת בתשלום מס, אולם המערער חלק על כך. בית משפט המחוזי בתל אביב - יפו קבע לאחרונה כי המערער ישלם מס מופחת, על פי השיעור של סכום רכישת הבית בסך 680,000 שקלים, ולא על פי סכום המכירה.

 

בתחילת שנת 2011 נוצרה הזדמנות למערער ואשתו, לרכוש בית אבן ישן, שצמוד לבית ילדותה של האשה בצפת. בעת הרכישה הבית היה במצב מוזנח ועל עסקת הרכישה לא שולם מס ערך מוסף, לא על ידי המוכרים ולא על ידי הרוכשים.

 

סמוך למועד הרכישה בוצע שיפוץ מקיף בבית בעלות של 260,000 שקלים, ובעת ביקוריהם בסופי שבוע או בחופשות נהגו בני הזוג ללון בו, יחד עם ילדיהם. במהלך חודשי קיץ 2012, הם הפעילו בו עסק של השכרת חדרי אירוח בשלוש יחידות נפרדות. והרוויחו מההשכרה סך של 32,000 שקלים, שעליו שולם מס עסקאות בסכום של 5,000 שקלים

 

בחודש אוקטובר 2012, לאחר פטירת האשה, הבית נמכר לשימוש כדירת מגורים ובעסקת המכר לא שולם מס ערך מוסף. מנהל מס ערך מוסף סבר כי מכירת הבית היא עסקה חייבת במס, בטענה כי בבית הופעל עסק של השכרת חדרי אירוח, ופעילות הצימר היתה בידי המערער "עסק", לפיכך על פי חוק מס ערך מוסף, הבית מוגדר בבחינת "ציוד" ומכירתו חייבת במס.

 

המנהל ציין כי במהלך השנים נרכשו על ידי בני הזוג נכסי נדל"ן שנעשו בהם עסקאות, ומלבד הבית בצפת, הם רכשו דירה ברעננה שנמכרה בשנת 2000, קרקע ברעננה שעליה נבנה בית מגורים, קרקע בתל אביב שנרכשה לשם בניית בית משפחה חדש ונמכרה בשנת 2010, ומשרדי החברה של המערער בתל אביב.

 

המערער טען כי הבית לא נרכש במטרה לשמש כעסק

 

המערער שתחום עיסוקו העיקרי בענף הטקסטיל, טען כי הוא לא עוסק בתחום הנדל"ן, אלא רכש את הבית כהשקעה מתוך חסכונותיו. בבית התקיימה פעילות עסקית במשך חודשים ספורים, ואף לטענתו בית פרטי לא יכול להוות "ציוד", ובעל צימרים אינו בבחינת עוסק, אם לא מדובר בבית מלון.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, הגיע בית המשפט למסקנה כי למרות ריבוי הנכסים של המערער, אופי החזקתם הוא השקעתי, ולא לשם סחר עסקי במקרקעין, לכן אין מקום לקבוע כי הבית נמכר "בידי עוסק במהלך עסקו".

 

יחד עם זאת קבע בית המשפט כי לפני שהבית נמכר נוהלה בו פעילות הצימר כעסק לכל דבר לתקופה קצרה, והבית היה בבחינת "ציוד" ששימש באותו עסק, החייב במס ערך מוסף. ובנוסף נרכש גם לשמש את המשפחה כמקום מגורים, ובשל צירוף מטרות הרכישה חלה תקנה 15, לשימוש פרטי למגורים ולשימוש בעסק.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום מיסוי מקרקעין

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי תופחת השומה כך שהמס יוטל על סכום רכישת הבית, בשיעור שחל בחודש ינואר 2011, על פי סכום הרכישה בסך של 680,000 שקלים, ולא על סכום המכירה.

 

ע"מ 58730-12-13