כנגד בעל נכות בן 75 הוגש כתב אישום המייחס לו חניה באופן המנוגד לחוק חניית נכים המפריע לתנועה, ואף בתוך מעבר חציה. במשך כארבע שעות עמד רכבו במקום המסכן את הנוסעים על הכביש, ועל פי עדותו של הפקח אשר רשם לו את הדוח הוא אכן גרם לתאונה. לפני שבוע ניתן פסק דינו בבית משפט השלום ברמלה, אשר החליט לדון אותו בהיעדרו ולשלוח אליו בדואר את פסק הדין כדי לחסוך ממנו את הטרחה שבהגעה לבית המשפט. הוא הורשע במעשים, ובית המשפט אשר התרשם כי למד את הלקח ולא יחנה עוד באותה צורה, החליט שלא למצות עמו את הדין והסתפק בהטלת קנס בסך של 400 שקלים.


על פי כתב האישום, הנאשם העמיד את רכבו בצורה מסוכנת ומפריעה, וקיבל דוח בסך של 250 שקלים. הפקח שרשם את הדוח הובא לעדות מטעם התביעה. לדבריו, הוא הבחין ברכב עם שלט נכה שחונה עם שני גלגלים על המדרכה, אף שבמקום היו מספר מקומות חניה המיועדים לנכים, ובאותה שעה חמישה מהם היו ריקים. חנייתו המסוכנת ביציאה מחניון ועל מעבר חציה, אשר אילצה רכבים להתפרץ היישר לתוך הנתיב הנגדי כדי לעקוף את הרכב, הובילה באותו יום לתאונת דרכים. אילו היה חונה באזור של תחנת אוטובוס, סיים הפקח את דבריו, זה היה עדיף מהמקום שבו החליט לחנות.


הנאשם: מי שלא מכיר בצורה אישית את מצוקתם של הנכים, אינו יכול להבין אותה


תמונת הדוח העלתה כי אכן הרכב חנה עם שני גלגלים על המדרכה ושני גלגלים שבולטים לתוך הנתיב, על מעבר חציה. הנאשם עצמו העיד כי לטעמו הוא היה רשאי לחנות היכן שחנה. באותו יום הוא הגיע לכנס שהיה במקום, ולכן הרכב עמד שם כארבע שעות עד שהכנס הסתיים. מי שלא מכיר אישית את מצוקתו ש האדם הנכה, טען, לא יוכל להבין אותה. הוא הציג מסמכים רפואיים להוכחת מצבו שבהם אושר כי הא סובל מהגבלה בתנועה והתנוונות שרירים בגפיים התחתונות.


הזכות לנגישות של בעל מוגבלות היא חלק בלתי נפרד מזכותו לשוויון ולכבוד, כך פתחה השופטת את דבריה. עם זאת, גם על בעלי תו נכה חלות הגבלות. במקרה זה הנאשם חנה במקום שנאסר לחנות בו בצורה מפורשת, היות שהחוק אוסר על כל חניה בטווח של 12 מטר ממעבר חציה.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום דוחות תנועה


הנאשם טען כי כשהגיע למקום לא היה באזור מקום חניה פנוי, ומנגד הפקח טען שהיו במקום חניות פנויות השמורות לנכים. לטעמה של השופטת אין חשיבות רבה לשאלה האם הייתה חניה פנויה או לא, מכיוון שהוראות החוק מפורשות ואוסרות על החניה. מלבד זאת, העובדה שהרכב חנה במקום במשך ארבע שעות תמימות מבלי שהנאשם ייצא אפילו פעם אחת כדי לבדוק אם ניתן להזיזו למקום סביר יותר, שכנעה את השופטת כי ההפרעה לציבור לא הייתה בראש מעייניו. לפיכך הוא הורשע, והוטל עליו קנס בסך 400 שקלים.


ח"נ 58668-11-14