למרות עבירות תנועה חמורות ורבות שביצע, לרבות נהיגה ללא רישיון וללא ביטוח, אי ציות לרמזור אדום ובריחה פרועה מהשוטרים על הכביש תוך סיכון רכבים ועוברי דרך, בגזר הדין שניתן לפני שבוע לנהג הצעיר, בן 19 בלבד, החליט בית משפט השלום לתעבורה בירושלים להתחשב בגילו ובעברו ולהסתפק בעונש חינוכי ומרתיע. החלטתו של בית המשפט ניתנה חרף עתירת המדינה למצות איתו את הדין ולשלוח אותו למאסר בפועל לאור חומרת העבירות שביצע.


הצעיר נקנס ב-800 שקלים, נפסל מלקבל רישיון לתקופה של שמונה חודשים וירצה שירות לתועלת הציבור בהיקף של 180 שעות. כמו כן הוא יהיה בפיקוח שירות המבחן לשנה, ישולב בטיפול ויבצע בדיקות סמים ואלכוהול. בתקופת הפסילה הוא יוכל לגשת לשיעורי נהיגה ואף להיבחן לקראת קבלת רישיון.


שני כתבי אישום הוגשו נגדו בגין שני אירועים שהתרחשו בהפרש של חודשיים זה מזה. במקרה הראשון נהג ללא רישיון ונכנס לצומת ברמזור אדום תוך סיכון והפרעה לעוברי הדרך. במקרה השני נהג ללא ביטוח כאשר חברו שישב לידו ברכב לא היה חגור. שוטר סימן לו לעצור, אך במקום לציית לו ברח הצעיר בנסיעה פראית כשהמשטרה דולקת בעקבותיו. לבסוף נעצר רק אחרי שעצר את הרכב ונמלט רגלית, אז השוטרים תפסו אותו. הוא שהה במעצר בית במשך שמונה חודשים.


בית המשפט: שליחת הצעיר לכלא עלולה לגרום לנזק במקום לעזור לו להשתקם


מפאת גילו הצעיר ועתירתה של המדינה לשלוח אותו לכלא, שירות המבחן הכין תסקיר בעניינו, שלפיו הליכי המעצר והמשפט גרמו לו להבין את חומרת מעשיו והשיגו את האפקט ההרתעתי הנדרש. הוא התחרט על המעשים ולקח עליהם אחריות, ולאור התרשמותו החיובית של קצין המבחן, המלצת שירות המבחן לבית המשפט הייתה על ענישה חינוכית והרתעתית בלבד.


אמנם המדינה הדגישה את החומרה שבמעשיו וטענה כי מעצר הבית היה רק פתרון זמני להרחקת הצעיר מהכביש ומהציבור, אך לא היווה ענישה על המעשים, וביקשה להטיל עליו לכל הפחות עבודות שירות, השופט שקל את טענות הצדדים והחליט לאמץ את ההמלצות של שירות המבחן.


למסקנתו הגיע תוך הבאה בחשבון של גילו הצעיר, הסביר השופט, של העובדה כי זו העבירה הראשונה שביצע שאינה מאפיינת את אופיו ותוך התחשבות בהבעת הנכונות שהביע להשתלב בטיפול ובשיקום. גזירת מאסר בפועל על אדם צעיר ונורמטיבי שרק עתה מלאו לו 19 שנים, המשיך השופט, דווקא עלולה לגרום לאפקט הפוך מהתכלית במקרה זה, שהיא לשקם ולהרתיע אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


עונש חינוכי והרתעתי במקרה זה בהחלט מספיק, קבע השופט, ודן את הצעיר לפסילה של שמונה חודשים, קנס של 800 שקלים, מאסר על תנאי, התחייבות כספית להימנע מעבירות תנועה, 180 שעות לתועלת הציבור, וכן צו מבחן לתקופה של שנה שבמסגרתו ישולב בטיפול בהתאם לשיקול דעתו של קצין המבחן. לבסוף ציין השופט כי במהלך תקופת הפסילה יוכל הצעיר ללמוד נהיגה ולגשת למבחני התאוריה ולמבחן הנהיגה המעשי.


תת"ע 5563-07-14