במהלך סופת שלגים, שהתרחשה בחודש דצמבר 2013, נפל עץ על רכבה של התובעת וגרם לנזקים רבים. התובעת טענה כי עיריית צפת אחראית לפצותה, מכיוון שהרכב חנה בשטח ציבורי שמצוי בתחום שיפוטה. בית משפט השלום בצפת קיבל בשבוע שעבר את התביעה וחייב את העירייה לפצות את התובעת בסך של 12,100 שקלים.

 

התובעת טענה כי ביום האירוע הרכב חנה במקום שבו הוא חונה כבר עשרים שנה, והעץ שנפל על רכבה לא היה מועד לנפילה, ואף לא היה כל סימן שמעיד על כך שהוא עלול ליפול. התובעת ציינה שסופת שלגים בצפת אינה בגדר תופעה חריגה ואין זו הפעם הראשונה שמתחוללת סערה כזו בעיר, לפיכך אין בכוח העירייה לנתק את הקשר הסיבתי, שבין נפילת העץ לנזק שנגרם לרכבה.

 

לטענת התובעת, על עירייה מוטלת חובת זהירות מושגית וקונקרטית כלפי התושבים, ויש להחיל את הכלל: "הדבר מדבר בעד עצמו". לחלופין טענה כי העירייה התרשלה בגין העסקת בעלי מקצוע בלתי מיומנים, אי גיזום ואי סילוק עצים מסוכנים שבתחום שיפוטה. ואף ציינה כי הרשות המקומית צריכה לצפות כי יקרסו עצים בתחומה, במיוחד עצים הנמצאים סמוך לכביש שבו נוסעים רכבים רבים ועוברים הולכי רגל. 

 

עוצמתה של סופת השלגים היתה בלתי ניתנת לצפייה

 

עיריית צפת טענה כי ביום האירוע התחוללה סופת שלגים אשר לא היתה כמותה מאז שנת 1950 וחומרתה לא נצפתה על ידי מומחים. הסופה השביתה את העיר וגרמה לנזקים רבים לתשתיות ולמבנים ברחבי העיר, ומאות עצים קרסו בשלמותם. לכן מדובר בכוח עליון שאותו לא היתה יכולה למנוע.

 

העירייה טענה להגנתה כי במהלך חודש דצמבר 2013, היא פעלה על פי התחזיות שלא תאמו את המציאות, והתכוננה בכל האמצעים לקראת הסופה החזויה, בכך שדאגה לגיזום ענפים ועצים, לכוננות מוקדי חירום ולכוננות מפלסות שלג. בנוסף טענה כי לא ברור היכן ממוקם העץ שנפל על הרכב, והאם היה מצוי בשטח פרטי או בשטח ציבורי.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי העץ שנפל על רכבה של התובעת נמצא ברשות הרבים והוא באחריות העירייה, ואף סבר כי בעת סערה עץ הופך להיות דבר מסוכן, ומאחר שהוא נמצא בשליטתה ובאחריותה של הרשות המקומית, יש להחיל את הכלל "הדבר מדבר בעד עצמו".

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום תביעת ביטוח

 

בית המשפט קבע כי זו לא פעם הראשונה שמתחוללת בצפת סופה בעוצמה כזו, לכן ההכנות שעשתה העירייה לקראת סופת השלגים היו דלות למדי, והיה עליה להיערך בהתאם לסערה, ולהיעזר במומחים כדי לאתר עצים מסוכנים שמועדים לנפילה, כדי למנוע קריסות של עצים על רכוש ועל עוברי אורח.

 

בנסיבות אלו התביעה התקבלה, ובית המשפט חייב את עיריית צפת לפצות את התובעת בסך של 12,100 שקלים בגין הנזק שנגרם לרכב, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך של 3,500 שקלים.

 

תא"מ 45405-11-14