הנאשם הגיע אל הכניסה של הר הבית עם סכין קצבים באורך 29 סנטימטרים, והתוודה בפני השוטרים כי הוא רוצה להיכנס כדי לדקור יהודים. הסנגורית טענה כי הנאשם לוקה בנפשו וביקש למות. לטענתה, הנאשם לא התכוון לרצוח, אלא רק לדקור, כדי שאדם אחר יהרוג אותו. בית משפט השלום בירושלים התחשב בנסיבותיו האישיות, וגזר בשבוע שעבר (יום ד') על הנאשם מאסר בפועל למשך שנתיים ומאסר על תנאי.

 

בחודש יוני 2015, הנאשם טיפס על גדר ההפרדה ונכנס לשטח מדינת ישראל שלא כדין, כשהוא נושא על גבו תיק ובו שתי סכינים ושלושה מברגים מתוך כוונה לבצע פיגוע דקירה בשכונת גבעת שאול בירושלים. הנאשם הסתיר את התיק וביצע הכנות להיות שהיד, כמו קריאת פסוקים מיוחדים, והגיע אל שער הכותנה בכניסה להר הבית.

 

מאחר שלא היו בידיו אישורים מתאימים, הוא לא הורשה להיכנס להר הבית. אך אז מסר לשומרים כי הוא מבקש להיכנס כדי להתפלל לפני שהוא הופך לשהיד, ולפני שהוא מבצע פיגוע דקירה נגד יהודים. השוטרים מיד עצרו אותו והוא חשף בפניהם את התיק עם הסכינים והמברגים שהטמין בשער שכם.

 

הנאשם ביקש לעקוף את האיסור הדתי על התאבדות

 

עורכת דינו של הנאשם טענה כי מצב נפשו בעייתי, וכי האירועים סביב הר הבית במהלך התקופה האחרונה מושכים למקום אנשים מעורערים בנפשם, והנאשם ביניהם. בנוסף טענה כי לנאשם אין הרשעות קודמות, והוא לא תכנן להרוג, אלא רק לדקור יהודי, מתוך כוונה לגרום לכך שאדם אחר יהרוג אותו בתגובה למעשיו, זאת כדי לעקוף את האיסור הדתי החל על התאבדות.

 

מנגד טענה המדינה כי מעשיו החמורים מצביעים על נחישותו לבצע את זממו ולפגוע באזרחים תמימים, ואף מצבו הנפשי כלל אינו מפחית את מידת המסוכנות הנשקפת ממעשיו. הנקודה היחידה שניתן לזקוף לזכותו היא העובדה שהתוודה בפני השומרים על כוונתו להפוך לשאהיד, והוביל אותם אל התיק שהסתיר, אך אין לייחס לכך משקל רב מכיוון שהדבר נבע מחוסר מזל כאשר נבדק בכניסה ולא קיבל אישור להיכנס.

 

בית המשפט ציין כי העבירות החמורות שבהן הורשע הנאשם, של שהייה לא חוקית, הכנת עבירה בחומרים מסוכנים והחזקת סכין נועדו להגן על הערך הבסיסי של שלומם ובריאותם של בני אדם, יחד עם זאת התרשם כי אין מחלוקת על כך שמצבו הנפשי מעורער, אולם אינו לוקה במחלת נפש שמגיעה כדי העדר כשירות נפשית, ואף לא הועלתה בקשה להפנותו לבדיקה פסיכיאטרית, ולא הוצגה כל חוות דעת בעניין מצבו הנפשי.

 

יחד עם זאת קבע כי הן התנהגותו והן העובדה שהודיע על כוונותיו לבצע פיגוע דקירה מבלי שנדרש או התבקש לכך, מעידים על מצבו הנפשי הקשה, המהווה נסיבה מקלה שיש להתחשב בה בעת גזירת העונש.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

בהתחשב בעברו הנקי מפלילים של הנאשם, בעובדה שפנה מיוזמתו לשוטרים והתוודה על כוונותיו ובשל נסיבותיו האישיות הקשות, קבע בית המשפט שהעונש הראוי מצוי ברף התחתון של מתחם הענישה. לפיכך גזר עליו מאסר בפועל למשך שנתיים, ומאסר על תנאי לשלושה חודשים למשך שלוש שנים, והתנאי שלא יבצע עבירות של החזקת סכין, הכנת עבירה בחומרים מסוכנים וכל עבירת נשק.

 

ת"פ 24230-06-15