האם מנהל חברה פרטית אשר לא הגיש את דוחות החברה למס הכנסה במשך שנתיים ללא סיבה מוצדקת, קיבל עונש קל מדיי? כך טענה המדינה, אשר הגישה ערעור על העונש שקיבל המנהל שנקנס ב-6,000 שקלים והוטל עליו מאסר על תנאי. בשבוע שעבר (יום ג') קיבל בית המשפט המחוזי את הערעור, העלה את גובה הקנס לעשרת אלפים שקלים והטיל על הנאשם חודשיים של עבודות שירות.


המנהל הודה והורשע בשתי עבירות שעניינן אי הגשת דוחות מס עבור השנים 2008-2007 ללא הצדקה, כאשר מחזור העסקאות של חברת הריהוט עמד בשנים אלה על כחמישה מיליון שקלים וכארבעה מיליון שקלים. מלבד הקנס הטיל עליו בית משפט השלום שנת מאסר על תנאי והתחייבות כספית בסך עשרת אלפים שקלים שלא יעבור בעתיד על אותן עבירות. לטעמה של המדינה, מדובר בעונש קל מדיי יחסית לחומרת העבירות.


האם העונש שקיבל מנהל החברה חרג בצורה קיצונית מהענישה הראויה?


בית משפט השלום בחר להתחשב בנסיבות שהובילו את הנאשם לבצע את העבירות, חרף העובדה שבוצעו במשך שנתיים והמחזורים הגבוהים שלא דווחו. התרשמות בית המשפט הייתה כי לא מדובר באדם שהתכוון במזיד להתחמק משתלום מסים, אלא נקלע למשבר עסקי חמור שהוביל לקריסת החברה ולפירוקה. המנהל נותר חסר כל לאחר מכן, הן בתחום העסקי והן בחיים הפרטיים.


במשך כ-30 שנים ניהל הנאשם את עסקו ללא דופי, והוא לקח אחריות על העבירות והביע חרטה בית משפט השלום התרשם שהמעשים היוו אירוע חריג בחייו והשליכו בצורה קשה עליו ועל משפחתו. בנסיבות אלה הוטל עליו קנס המתחשב במצבו הכספי וברקע לאי הגשת הדוחות.
מדובר בעבריין מס אשר לא פעל כדי להסיר את המחדלים, טענה המדינה בערעורה, ולכן העונש שקיבל מופרז לקולא. העובדה שלא התכוון להתחמק מתשלום המס אינה מצדיקה את העונש הקל, המשיכה המדינה בטיעוניה, ודי בכך שלא הגיש את הדוחות בזמן כדי להשית עליו מאסר בפועל.


לטענתו של המנהל, העונש שהוטל עליו לא סטה או חרג מהענישה המקובלת במקרים דומים, ופסק הדין שניתן מנומק והולם. הוא הדגיש את הרקע לביצוע העבירות, את קריסתו העסקית ואת העובדה שאיבד את כל הונו ורכושו, וטען כי הוא אדם הגון שלא הייתה לו כל כוונה להעלים מסים או לגזול כסף מקופת המדינה.


הסיבה לאי הסרת המחדל היא גניבת כל חומר הנהלת החשבונות מהחברה, הוסיף המנהל, ולכן אין להעניש אותו על כך או לחשוב שלא באמת לקח אחריות על המעשים והתחרט עליהם.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס
פורום צווארון לבן


אי הגשת דוחות אינה עבירה טכנית פעוטה, הזכיר בית המשפט המחוזי בתחילת דבריו, אלא מדובר בפגיעה ממשית באפשרות לגבות מס כדין. לכן זו עבירה חמורה אשר זה מכבר הפכה למכת מדינה. במקרה כמו זה, שבו הנאשם לא הסיר את המחדלים ואף הבהיר כי לא יוכל לתקן אותם בעתיד, רף הענישה המינימלי צריך להיות מספר חודשי מאסר שיבוצעו בעבודות שירות. גם הנסיבות האישיות אינן מצדיקות הימנעות מעונש מאסר, המשיך בית המשפט, גם אם רק לזמן קצר. כמו כן נקבע שגובה הקנס לא משקף את חומרת המעשים. לאור זאת נקבע עונשו של הנאשם מחדש, והוא נשלח לרצות חודשיים בעבודות שירות וגובה הקנס הועלה לסך של עשרת אלפים שקלים.


עפ"ג 12018-10-14