בהתאם להודאתו של הנאשם בעובדות כתב האישום אשר ייחסו לו שימוש חורג בבית לצורכי אירוח תמורת תשלום ובניית בריכת שחייה תוך סטייה מהותית מהיתרי הבניה שניתנו לו, בית משפט השלום בקצרין הטיל עליו לאחרונה קנס בסך 30 אלף שקלים, והתחייבות כספית על סכום זהה להימנע מביצוע עבירות על חוק התכנון והבניה במשך שנתיים, וכמו כן הוצא צו להריסת בריכת השחייה וצו נוסף למניעת השימוש בבית המגורים לאירוח בתשלום ללא היתר כדין.


מדובר בפגיעה חמורה בערך החברתי של שמירת איכות החיים של הציבור, כאשר דיני התכנון והבנייה נקבעו לצורך מטרה זאת כך שאזורי המגורים יהיו כאלו שנעים לחיות בהם, על אחת כמה וכמה מאחר שעבירות בתחום זה הפכו למכת מדינה, ורבים הם עברייני הבניה הבונים ללא היתרים תוך פגיעה משמעותית וזלזול בשלטון החוק, כך החל השופט את פסיקתו.


במקרה הזה הנאשם לא הסתפק בהיתרים שקיבל לשתי יחידות אירוח, והחליט להשתמש בבית המגורים ששטחו כ-240 מ"ר שימוש עסקי תוך חריגה מההיתרים, למטרת אירוח על בסיס יומי בתמורה לתשלום. גם את בריכת השחייה בנה ללא היתר, אם כי כתב האישום לא האשים אותו בשימוש בבריכה לצורכי האירוח.


מדובר בעבירות חמורות אך הן בוצעו במשך תקופה קצרה, ובית המשפט התחשב בכך כשקבע את גובה הקנס


עם זאת, העבירה נמשכה זמן קצר יחסית של כארבעה חודשים בלבד. הנאשם הקים חברה עם חברו ויחדיו הם בנו את יחידות האירוח בהיתר, כל אחד במגרשו. כנגד כל אחד מהם הוגש כתב אישום על אותן עבירות, כל אחד לגבי המגרש בבעלותו. לדברי הנאשם, פעילות החברה לאחר שהמקום חובר לחשמל הופסקה לאחר ארבעה חודשים.


לעבירות היה מניע כלכלי ברור, ותפקידו של בית המשפט הוא להפוך את עבירות הבניה לבלתי משתלמות מבחינה כלכלית, הזכיר השופט, וזאת באמצעות הטלת קנסות כבדים. כאן מדובר על עבירה חמורה פחות מבניה שלא כדין לצורכי אירוח, אלא על שימוש בבית שלא כדין, ולכן הקנס צריך להיות נמוך יותר.


לגבי הנסיבות הקשורות לעבירה, לטענת הנאשם הוא לא ידע שבמעשיו הוא עובר על החוק, והפסיק את העבירות מהרגע שהדבר התגלה לו. כאמור, הוא וחברו פעלו יחדיו, הקימו חברה ובנו בתים שכנים, כאשר גם החבר אירח בתשלום בבית המגורים נוסף על יחידות האירוח.


בהתחשב בכל הנתונים הללו, ובעיקר בזמן הקצר שבו בוצעה העבירה בפועל ובעובדה שהנאשם הפסיק את השימוש בבית המגורים לאירוח לאחר שנודע לו כי הדבר לא חוקי, אך מצד שני תוך התחשבות בעובדה שלא רק שהשתמש בבית המגורים למטרה מסחרית אלא אף בנה בריכת שחייה ללא היתר, קבע השופט כי מתחם הענישה לגבי הקנס יהיה לפחות 20 אלף שקלים ולכל היותר 40 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך


מאחר שהנאשם הודה במעשים ולקח עליהם אחריות, וכמו כן פעל לתיקון המחדל, הפסיק להפיק רווחים מהבית והגיש בקשה לקבלת היתר לבריכה, שיתף פעולה וחסך ממשאבי התביעה ובית המשפט, הוחלט שהעונש הראוי יהא קנס בסך של 30 אלף שקלים. נוסף על כך יצא צו להריסת הבריכה וצו מניעה משימוש מסחרי בבית.


תו"ב 47628-09-13