לאחרונה נגזר דינו של נהג משאית אשר הודה והורשע בגרימת מוות ברשלנות של הולך רגל. בית משפט השלום לתעבורה בתל אביב קבע שרמת הרשלנות של הנהג במקרה זה הייתה גבוהה, משום שהבחין בהולך הרגל המנוח חולף ליד המשאית שניות ספורות לפני שנסע לאחור ודרס אותו. אמנם המנוח בעצמו אשם ברשלנות, משום שהיה בגילופין ונמצא במפעל מגודר שלא היה אמור להימצא בו, אך על כך שילם בחייו. לכן דן בית המשפט את הנאשם לתשעה חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי, פסילה לתקופה של עשר שנים וכן תשלום פיצוי לאלמנתו של המנוח בסך של עשרת אלפים שקלים.


על פי עובדות המקרה, נהג המשאית נסע בדרך פנימית בתוך שטח מגודר של מפעל בחולון. זה היה באור יום, אחר צהריים של יום גשום וסוער, אם כי הראות הייתה טובה והכביש היה תקין. שתי מראות צד גדולות הותקנו על המשאית ואפשרו לנהג להבחין במתרחש משני הצדדים ללא הפרעה, אך שדה הראייה שלו היה חסום לכל מה שמתרחש מאחורי הרכב.


בית המשפט: קשה להתעלם מהעובדה שהתאונה הטרגית הייתה יכולה להימנע אילו הנוסע שליד הנהג היה מכוון אותו כשנסע לאחור


כשנסע לכיוון שער היציאה מהמפעל, הבחין הנהג בהולך הרגל עובר מקדמת המשאית לצד האחורי כשהוא מצוי בגילופין. ואולם, כאשר השער נפתח במלואו המשיך בנסיעה לאחור בדיוק כאשר המנוח חצה את הכביש מאחורי הרכב, מבלי שנקט אמצעי זהירות סבירים ומבלי שווידא כי השטח פנוי. הוא פגע בהולך הרגל אשר נדרס מתחת לגלגלי המשאית.


רשלנותו של נהג המשאית היא זו שגרמה לתוצאות הטרגיות, כך נקבע, משום שנסע באופן לא זהיר, לא שם לב לדרך ואף לא בלם בזמן, דבר שהיה יכול למנוע את התאונה הקטלנית. התביעה ביקשה להטיל עליו 18 חודשי מאסר לצד פסילה של עשר שנים, משום שלטעמה מדובר ברשלנות ברף גבוה, אם כי צוין שלנאשם אין עבר פלילי או עבר תעבורתי מכביד.


מהצד השני ביקשה ההגנה להקל בעונש, ולתת את הדעת לכך שהמנוח נמצא במפעל מגודר שלא הייתה לו רשות להיכנס אליו, כאשר הוא שיכור כלוט. נכון שהנהג ראה אותו חולף ליד הרכב, המשיכה בטענתה, אך בעת הפגיעה בו לא יכול היה להבחין בו משום ששדה הראייה שלו היה חסום. כמו כן ציינה את תנאי מזג האוויר הקשים ששררו במקום באותו הזמן, וביקשה להתחשב בחרטה העמוקה שהביע הנהג על שפגע בנפשו של הולך הרגל. על כן ביקשה עונש מאסר שירוצה במסגרת עבודות שירות.


במקרה זה מידת הרשלנות הייתה גבוהה, קבע השופט, היות שהנהג נסע לאחור בחוסר זהירות אחרי שהבחין בנפגע. מהרגע שיצא משדה הראייה שלו, הוא היה חייב לוודא שנתיב הנסיעה פנוי לפני שהמשיך לנסוע, על אחת כמה וכמה בזמן שנסע לאחור וידע שאינו יכול להבחין במה שמאחוריו.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


קשה להתעלם מכך שהנוסע שישב לידו היה יכול בקלות לכוון אותו ולעזור לו, בייחוד כאשר מזג האוויר סוער. חרף רשלנותו של המנוח עצמו, שעליה כבר שילם בחייו, הדבר אינו ממעיט במידת רשלנותו של הנהג, כך קבע השופט. הוא דן את הנאשם לתשעה חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי לשנה, פסל את רישיונו לעשר שנים והורה לו לפצות את בת זוגו של המנוח בעשרת אלפים שקלים.

 

גמ"ר 4388-04-15