שלוש נשים שהורשעו בפלילים אחרי שהתנפלו על אישה שנסעה איתן במונית שירות ופצעו אותה באופן קשה, נתבעו בתביעה אזרחית נגררת לתשלום פיצויים על הנזקים הפיזיים והנפשיים שגרמו, וזאת נוסף על הפיצויים שחויבו בהם בהליך הפלילי. לפני שבוע (יום ב') חייב אותן בית המשפט המחוזי בחיפה בפיצויים בסך של כ-278 אלף שקלים, בתוספת תשלום עבור שכר טרחה והוצאות בסך של 58 אלף שקלים.


האישה שפגשה את שלוש התוקפות באקראי כשעלתה איתן למונית השירות הותקפה באופן קשה ונזקקה לאשפוז בגין פציעות חמורות בפנים ושבר בארובת העין. שלוש הנשים הורשעו בהתאם להודאתן בביצוע חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, הוטלו עליהן עונשי מאסר בפועל לתקופות שבין שנתיים ועד שנתיים וחצי וכן עונשים נוספים, כולל פיצוי של 20 אלף שקלים כל אחת לתובעת.


בתצהיר שהגישה לבית המשפט טענה התובעת, אישה בת 45, כי החלה לעבוד במקום חדש כמטפלת של קשישים שבועיים וחצי בלבד לפני שהותקפה באכזריות על ידי שלוש נוסעות שיכורות. המוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעתה כתאונת עבודה וקבע לה נכות בשיעור 38%.


האם התובעת הצליחה להשתקם לאחר שהותקפה באכזריות, או שחייה נהרסו ללא תקנה?


מאדם שמח וחיובי שאהב לבלות עם חברות ולצאת לחופשות הפכה לאדם הסובל ממצבי רוח שנזקק לטיפול פסיכיאטרי, תיארה התובעת, והוסיפה כי מאז היא סובלת מסיוטים, משחזרת את האירוע שוב ושוב בדמיונה, נוטלת משככי כאבים, סובלת מדיכאון ומתקשה לתפקד. כמו כן היא ממשיכה לסבול מכאבים בפניה, ונמנעת מנסיעה במוניות. הפציעה גרמה לה לאבד את מקום עבודתה ומאז היא לא מצליחה להתמיד בעבודה אחרת.


אמנם מצבן הכלכלי של שלוש הנשים שתקפו אותה אינו טוב, אך היא עמדה על זכותה למצות את ההליכים נגדן, בייחוד לאור העובדה שמעולם לא התנצלו או הביעו צער על מעשיהן.


בא כוחה של אחת הנשים התוקפות הציג גרסה שלפיה ברור שנסיבות המקרה מצערות והיה מוטב אילולא קרו הדברים כפי שקרו, אך עם זאת בהליך האזרחי בית המשפט צריך לדון בנזקים שנגרמו לתובעת אשר הוכחשו על ידי הנתבעות, וכן טען כי בשל הכספים שקיבלה מהביטוח הלאומי, תביעתה למעשה נבלעת.


לדידו של השופט, במקרה זה הייתה הצדקה לפטור את התובעת מלהגיש חוות דעת רפואיות כפי שדרשו הנתבעות, ולאפשר לה להתבסס על שיעורי הנכות שנקבעו לה בביטוח הלאומי, כאשר אין מחלוקת שהתוקפות הן אלו אשר גרמו לנזקיה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


התקיפה שחוותה הייתה אלימה ופרועה, וללא ספק נגרמו לה נזקים של ממש, המשיך השופט בקביעתו. עם זאת, הוא לא השתכנע ששיעור הנכות התפקודית שלה צריך להיות שווה לנכות הרפואית שנקבעה בביטוח הלאומי, משום שחזרה לעבוד ואף שבה למהלך חייה לאחר תקופת החלמה, והשופט קיבל את הרושם שהצליחה להשתקם והפריזה בתיאוריה על הסבל והרס חייה בעקבות התקיפה. סכום הפיצויים שקבע התבסס על קביעה זו, ולאחר ניכוי התגמולים שקיבלה מהביטוח הלאומי הועמד הסכום על סך של כ-278 אלף שקלים, ו-58 אלף שקלים נוספים על הוצאות ושכר טרחה.


ת"א 51429-02-13