מי שאינו מציית לרמזור אדום וגורם תאונת דרכים, פסילת החובה המינימלית של רישיונו היא לשלושה חודשים, ויכולה להגיע גם עד תשעה חודשים. למרות זאת, צעיר בן 24 שלא ביצע עבירות תנועה קודמות, אשר פירש בצורה לא נכונה את הרמזור המיוחד שבנתיב התחבורה הציבורית שבו נסע, מה שהוביל לתאונת דרכים, קיבל פסילה של 30 ימים בלבד לפני שבוע (יום ד') בבית משפט השלום לתעבורה בחיפה, לצד פסילה על תנאי וקנס בסך 1,500 שקלים.


הצעיר הודה והורשע בנהיגה רשלנית ובאור אדום שהובילה לנזק ברכוש ובגוף, במסגרת הסדר טיעון שהגיעו אליו הצדדים, כאשר התביעה עתרה לפסול את רישיונו לתקופת המינימום הקבועה בחוק של שלושה חודשים, וההגנה טענה להפחתת תקופת הפסילה בפועל.


הנהג לא פירש נכון את הרמזור המיוחד שבנתיב, ולכן נכנס לצומת ברמזור אדום


ביום שבו אירעה התאונה הוא נסע בדרך מחיפה לעכו, כשהוא בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית בלבד. הוא לא הבין שהרמזור המיוחד בנתיב זה הוא בעצם אור אדום, והמשיך בנסיעה לצומת מבלי לעצור. רכב שהגיע מהכיוון הנגדי שנסע באור ירוק התנגש בו, וכתוצאה מכך שני הרכבים ניזוקו והנהג השני נזקק לטיפול רפואי, אם כי לא נגרמו לו נזקי גוף חמורים.


בהתנהגותו הרשלנית הוא סיכן הן את עצמו והן את הציבור, החל השופט את פסיקתו, כאשר טווח הענישה שניתן בגין עבירות מסוג זה נע בין שלושה ועד תשעה חודשי פסילה, לצד פסילה על תנאי וקנס. מדובר ברשלנות בתחום הבינוני-גבוה, בשל העובדה שנהג בנתיב שלא מיועד לכלי רכב פרטיים, ובכך סיכן את עצמו ואחרים בצורה משמעותית משום שבנתיב זה נוסעים רכבים כבדים. נוסף על כך סיכן שוב את עצמו ואנשים אחרים בכך שנכנס לצומת ברמזור אדום. רק בנס תוצאות התאונה לא היו קשות וטרגיות יותר.


עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שהתאונה התרחשה בשל פרשנות שגויה של הרמזור המיוחד בנתיב, אשר במקום לסמן אור אדום מופיע בו קו אופקי. כלומר, גם אם הנאשם ראה את הרמזור הוא לא יכול היה להבין שמדובר באור אדום.


כמו כן, יש להביא בחשבון שתוצאותיה של התאונה לא היו חמורות והאירוע כולו יכול היה להיגמר בהחלפת פרטי הנהגים, אלמלא הזעיקו אמבולנס לאזור, מה שהוביל לדיווח למשטרה ולפתיחת תיק פלילי נגד הנהג. גם המשטרה עצמה סברה כי במקרה זה לא מדובר בנהג מסוכן ולא שללה את רישיונו בשלילה מנהלית, כפי שנהוג לעשות לנהגים הגורמים לתאונה עקב כניסתם לצומת ברמזור אדום.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


לבסוף, השופט התחשב בכך שלצעיר אין עבירות תנועה קודמות בעברו, ומדובר באדם ששירת ביחידה קרבית בשירות מפואר הכולל שורה של תפקידים פיקודיים בעמוד ענן ובצוק איתן. כיום הוא מנהל חווה חקלאית ברמת הגולן, ולפסילת רישיונו יהיו השלכות קשות על עבודתו.


בנסיבות חריגות אלה מצא השופט כי קיימת הצדקה לחרוג לטובת הנאשם מתקופת פסילת החובה, ולכן הוא פסל את רישיונו ל-30 ימים בלבד, לצד שלושה חודשי פסילה על תנאי לתקופה של שלוש שנים וקנס בסכום 1,500 שקלים.


ת"ד 998-05-15