כתב אישום הוגש נגד אדם שהורשע בהתאם להודאתו בשימוש חורג בנכס בתל אביב ששטחו 80 מ"ר, אשר אושר לשימוש כמשרד ואולם שרטוטים אך בפועל חולק והושכר כשתי יחידות דיור שונות. המדינה עתרה לבית המשפט בדרישה להוציא צו הריסה לנכס כך שיותאם לשימושו לפי ההיתר, וזאת חרף העובדה שמדובר בעבירת שימוש חורג ולא בעבירת בניה אסורה, שבמסגרתה ניתנים צווי הריסה. לאחרונה דחה בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב את עתירת המדינה וקבע כי היא אינה יכולה לעתור לצו הריסה אם לא הגישה כתב אישום בגין עבירות בניה. הנאשם נקנס ב-18 אלף שקלים וחתם על התחייבות כספית בסך 18 אלף שקלים נוספים כי יימנע משימוש חורג למגורים במשרד.


הנאשם הודה בעבירת השימוש החורג בשלב מוקדם, ובהמשך הדיונים הנכס כבר פונה מהדיירים ועמד ריק. הצדדים היו חלוקים ביניהם לגבי משך התקופה עד שהנכס פונה, אך מכל מקום מדובר על תקופה של כשנה.


בית המשפט: עבירת השימוש החורג אינה מהווה דרך לעקוף אישום על עבירות בניה, ולא ניתן לדרוש צו הריסה במסגרתה


אלו העונשים שהמדינה עתרה להם: קנס בסך של 25 אלף שקלים, צו להפסקת השימוש החורג בנכס וצו שעניינו התאמת הנכס להיתר שניתן לו, כלומר התייחסות אל הנאשם כאילו הורשע בבניה ללא היתר ולא רק בשימוש חורג, כאשר לטענת המדינה ההבחנה שנעשית בין שימוש חורג לעבירת בניה היא מלאכותית בלבד. כמו כן עתרה לחייב את הנאשם לחתום על התחייבות כספית כי לא יעבור שוב עבירת שימוש חורג בנכס.


אך לטעמו של הנאשם, דרישת המדינה לפרק את השירותים והמטבח שבנה בנכס אינה מידתית ואינה מוצדקת, בייחוד כאשר בכל משרד קיימים מטבח ושירותים, ובכל מקרה ההיתר שקיבל למשרד מאפשר את בנייתם. הוא ציין כי המשרד נרכש כפי שהוא בנוי כיום, כאשר הוא סבר לתומו שאינו עובר על החוק משום שקיבל אישור מהעירייה להירשם אצל רשם המקרקעין. מיד כשגילה את המצב בפועל הוא הפסיק לאלתר את השימוש החורג. הוא תיאר את עצמו כאדם שומר חוק אשר לא הבין שהוא מבצע עבירה ולא הוזהר על ידי עורכי הדין או העירייה.


בתחילת גזר הדין הבהיר השופט כי חייבת להיות הבחנה בין שימוש חורג בנכס לבין בניה שלא כחוק וללא היתר, ודחה את עמדת המאשימה שלפיה כל עוד חריגות הבניה במשרד לא ייהרסו, השימוש החורג למעשה לא יופסק. אם המדינה לא הגישה כתב אישום על בניה בניגוד להיתר, הבהיר השופט, היא אינה יכולה לדרוש להרוס את הבניה כעת. חשוב להדגיש כי לא הובאה כל הוכחה על בניה ללא היתר, ומכל מקום הנאשם לא הורשע בעבירה זו.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה


עבירה של שימוש חורג עומדת כעבירה בפני עצמה, המשיך השופט, ולא ניתן להשתמש בה כהליך עוקף ללא הוכחת אשמה בעבירת בניה. לפיכך, הבקשה לצו הריסה נדחתה, הוטל קנס בסך של 18 אלף שקלים על עבירות השימוש החורג, וכן השופט הורה לנאשם לחתום על התחייבות כספית בסך 18 אלף שקלים להימנע מעבירה זו בעתיד.


01-1477/15