עבירות חמורות שבהן הודה הנאשם נדונו בגזר דינו: הוא הודה והורשע בנהיגה על קטנוע בפזיזות ובאופן פרוע מבלי שהוציא רישיון נהיגה ובהכשלת שוטר ואי ציות להוראות השוטרים, תוך ניסיון להימלט בעודו על הכביש מניידת שדולקת אחריו עם אורות כחולים ומערכת כריזה. לפני שבוע (יום א') נקבע בבית משפט השלום לתעבורה בירושלים שבנסיבות המקרה, העונש הראוי הוא חמישה חודשי עבודות שירות, שנת פסילה מלהוציא רישיון נהיגה וארבעה חודשי מאסר על תנאי.


שנתיים חלפו מאז שהנאשם ביצע את העבירות, כאשר רכב על קטנוע במדרכה בשעת ערב בזמן ששני שוטרים הבחינו בו מנסה להשתלב בנתיב מבלי שאותת או האט. מערכת הכריזה שבניידת הופעלה מיד והאורות הכחולים הופעלו, אך הנאשם אשר הסיט את מבטו לאחור וראה את השוטרים, החליט להמשיך בנסיעה פזיזה ופרועה ואף האיץ את המהירות בניסיונו להימלט. בשלב מסוים אבד קשר העין של השוטרים איתו, ולבסוף הם מצאו את הקטנוע נטוש ברחוב סמוך.


לאור חומרת העבירות והעובדה שהנאשם הורשע בשנת 2008 באותה עבירה של נהיגה מבלי שהוציא רישיון, עתרה התביעה לשלוח אותו למאסר מאחורי סורג ובריח, לצד קנס ופסילה מלקבל רישיון.


ההגנה: הנאשם לא הוציא רישיון בגלל קשייו להצליח במבחני התאוריה, ולא בגלל זלזול בחוק או אדישות


בניגוד לעמדת התביעה, הסנגור ביקש להתחשב בנאשם ולא למצות עמו את הדין ולהסתפק בעבודות שירות במקום מאסר בכלא. הוא אף ביקש שלא לגזור עליו תקופה ארוכה של פסילה, משום שהנאשם מבקש לנסות ולהוציא רישיון נהיגה.


עבירה של נהיגה ללא רישיון היא מהעבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה, הזכיר השופט, וכאשר לצדה מבוצעות עבירות של נהיגה בפזיזות ואי ציות להוראות המשטרה, מדובר בעבירה חמורה ביותר. יתר על כן, נהיגה ללא הוצאת רישיון פוגעת בביטחון הציבור מעצם העובדה שגורמים מקצועיים צריכים לבחון את כישורי האדם לנהיגה, ולכן העבירה מקבלת יחס מחמיר מאוד בבתי המשפט, אפילו יותר מעבירת נהיגה בזמן פסילה.


לא פעם כינו בתי המשפט נאשמים שנתפסו נוסעים בהיותם בלתי מורשים לנהיגה "איום נע" על הכביש, וציינו שחובה להטיל על נהגים שכאלו ענישה ממשית ומרתיעה שתגרום גם לעבריינים פוטנציאליים שלא להעז לעלות על הכביש ללא הוצאת רישיון. הענישה המקובלת במקרים אלו היא מאסר בפועל, אשר לעתים ניתן לרצותו בעבודות שירות. לכך יש להוסיף את עבירות הכשלת השוטרים ואי הציות להם, אשר נעשו כהמשך ישיר של נהיגתו הפזיזה של הנאשם, כאשר מתחם הענישה בגין עבירות אלו רחב ויכול לנוע מקנס ועד עבודות שירות.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


לגבי הנסיבות שאינן קשורות לעבירה, השופט הביא בחשבון את הרשעתו של הנאשם בעבירה זהה ואת הרקע לאי הוצאת הרישיון כפי שטען הנאשם, וכן נתן משקל לזמן שחלף מאז שהעבירה בוצעה, ללקיחת האחריות של הנאשם על המעשים ולחרטה שהביע. מסיבות אלו הוטלו על הנאשם חמישה חודשי עבודות שירות ושנה של פסילה מלקבל רישיון נהיגה, כמו גם ארבעה חודשי מאסר על תנאי.


פ"ל 1140-01-14