מה העונש על בניית פרגולה ללא היתר בניה? ביום ד' הוטל קנס בסך של 4,000 שקלים על תושב קצרין שהודה והורשע בבניית פרגולה בשטח של 15 מ"ר שלא כדין בביתו, בגזר דינו שניתן בבית משפט השלום בקצרין. כמו כן הורה לו בית המשפט לחתום על התחייבות כספית בסכום של 4,000 שקלים שלא יבצע עוד עבירות על חוק התכנון והבניה.


הפרגולה נבנתה בקו האפס של שטח המקרקעין, ממש על גבול המגרש. בגזר הדין הוזכר מהו הערך החברתי שנפגע מהעבירה, כאשר מטרת דיני התכנון והבניה היא לדאוג לאיכות החיים של התושבים ולשמור על ערכי הנוף, כדי שהבניה תהיה אסתטית ואזורי המגורים יישמרו שקטים ונעימים. עבירות בניה פוגעות פגיעה חמורה בשלטון החוק, ומהוות מכת מדינה כאשר אנשים רבים מבצעים את העבירה תוך זלזול בוטה בחוק, ועל בתי המשפט לדאוג למגר את התופעה הנפוצה כל כך.


הנאשם: הייתי תחת הרושם המוטעה שלאחר כניסתה לתוקף של "רפורמת הפרגולות", ניתן לבנות את הפרגולה ללא היתר בניה


במקרה הזה קבע השופט שהפגיעה בערך החברתי קטנה באופן יחסי, אך מצד שני לא רק שהפרגולה נבנתה ללא היתר בניה, היא אף נבנתה תוך חריגה מתוכנית הבניה.


המאשימה במקרה זה, הוועדה המקומית לתכנון של קצרין, הפנתה למספר עונשים שנקבעו בפסיקות דומות, ששיקפו לטעמו של השופט את מדיניות הענישה במקרים דומים, כאשר אחד מהם ניתן על ידי אותו שופט. הקנסות שהוטלו שם על הנאשמים נעו בין 3,000 שקלים ועד 6,000 שקלים, לרבות צווי הריסה של הבניה שנבנתה שלא כדין, בהתחשב במידת הפגיעה בערך החברתי ובמצבם הכלכלי של הנאשמים, אחד מהם היה בעל נכות המתקיים מקצבה.


הנאשם טען כי לא התכוון או תכנן מראש לעבור על החוק, אלא חשב בטעות שהוא רשאי לבנות את הפרגולה בהתאם ל"רפורמת הפרגולות", תקנות שנקבעו בחוק התכנון המאפשרות להקים מבנים פשוטים כגון פרגולה או גדר ללא צורך בהיתר בניה. לגבי גובה הקנס הוא ביקש להתחשב במצבו הכלכלי הקשה וטען שאינו יודע איך יצליח לעמוד בתשלום הקנס.


מבחינת הנסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה אשר השופט הביא בחשבון, הנאשם הודה במעשים ובכך לקח אחריות עליהם. הוא אף התאמץ לתקן את תוצאות מעשיו ופירק את הפרגולה עוד לפני שלב הטיעונים לעונש בבית המשפט. שיתוף הפעולה המלא שלו עם רשויות החוק והמשפט, והודאתו במעשים, חסכו זמן יקר ומשאבים רבים מבית המשפט ומהתביעה.


כמו כן, מדובר באדם ללא עבר פלילי, אשר חזר וטען בבית המשפט כי אינו עבריין ולא ידע שהוא עושה משהו המנוגד לחוקים ולתקנות. כשהבין שלא יוכל להשאיר את הפרגולה פעל מידית לפירוקה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


לאור מכלול הנתונים החליט השופט להטיל עליו קנס בסכום של 4,000 שקלים, או לחלופין חודש מאסר תחתיו, ונוסף על כך הורה לו לחתום תוך שבעה ימים על התחייבות כספית בסכום של 4,000 שקלים כי יימנע במשך תקופה של 24 חודשים מביצוע עבירה נוספת על חוק התכנון והבניה.


תו"ב 59457-12-14