חבר מועצת שפרעם פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, שבו השווה באמצעות תמונות ומשפטים בערבית, כומר שעומד בראש עמותת גיוס העדה הנוצרית, אל מנהיג דאע"ש אבו בכר אל- בגדאדי. בית משפט השלום בעכו קבע בשבוע שעבר (יום א') כי הפרסום נועד לפגוע בשמו הטוב של הכומר, ומהווה לשון הרע, על כן חייב את הנתבע בתשלום פיצויים בסך של 35,000 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, במהלך חודש יולי 2014, חבר במועצת העיר שפרעם, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונה של כומר, אשר נמנה על מייסדי הפורום לגיוס העדה הנוצרית, ולצדה הצמיד תמונה של מנהיג דאע"ש, אבו בכר אל- בגדאדי. מתחת לתמונות כתב הנתבע בשפה הערבית כי התובע ומנהיג דאע"ש הם שני צדדים לאותו מטבע, ובהמשך לפוסט פרסם את התגובות הבאות: "מי שקורא לגיוס - קורא להרג והורג בפועל", "מה עושים בעזה החיילים שהכומר מגייס?", "הבגידה אינה דעה."

 

הכומר טען כי הפרסומים שכללו תמונות ותגובות שנכתבו על ידי הנתבע מהווים לשון הרע, על כן דרש לקבל פיצויים בסך של 50,000 שקלים ללא הוכחת נזק. התובע ציין כי השוואתו לאל- בגדאדי מהווה פרסום שמטרתו לפגוע בשמו הטוב, לעשותו מטרה לשנאה ולהשפילו בפני הבריות.

 

חבר המועצה טען מנגד כי מדובר בתביעה קנטרנית וטורדנית, שנועדה להפחיד ולהרתיע אותו ואחרים מלהביע עמדה בעלת חשיבות ציבורית, בעניין גיוס צעירים נוצרים לשירות צבאי. הנתבע הוסיף כי הפרסומים לא הופנו אישית כלפי הכומר, אלא נגד הדעה שבה הוא אוחז, בעניינים ציבוריים שנויים במחלוקת.

 

הנתבע טען כי יש לדחות את התביעה בעילת לשון הרע, מאחר שמדובר בהבעת דעה לגיטימית בעניין הקצנה דתית וניצול דת לצרכים פוליטיים, וכי המקרה חוסה בצל הגנת "הפרסום המותר", על פי הזכות לחופש הביטוי.

 

מטרת הפרסום היא להביע סלידה מהכומר ומהעמדה שהוא מייצג

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, סבר בית המשפט כי הפוסט שפרסם הנתבע הגיע לאנשים אחרים, וחלק מהקוראים אף הגיבו לדבר הפרסום. עוד קבע כי שמו של מנהיג דאע"ש הידוע לשמצה עלה רבות לכותרות בהקשרים שליליים, ואזכור שמו מעורר באופן מידי אצל כל אדם סביר את עמדתו הפסולה מוסרית ואנושית של אל - בגדאדי, ואחריותו לזוועות, רצח המונים ופיגועים מזעזעים לשם קידום אידאולוגיה דתית קיצונית.

 

בית המשפט קבע כי למרות החשיבות הרבה שנכון לייחס לזכות של חופש הביטוי, עצמתו השלילית של הפרסום מזדקרת לעין ואף צורמת, והשתכנע כי כל מטרת הדברים היא לפגוע אישית בתובע ולא לקדם את תכלית השיח הציבורי.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום לשון הרע

 

לאחר בחינת היקפו ואופיו של הפרסום, מידת הפגיעה בשמו הטוב של התובע, והתנהלות הנתבע הנגועה במידה מסוימת של חוסר תום לב, חייב בית המשפט את הנתבע לפצות את התובע בסך של 35,000 שקלים בגין עוולת לשון הרע, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסכום כולל בסך 5,000 שקלים.

 

תא"מ 21621-09-14