זה היה לפני כמעט עשר שנים כאשר עורך הדין ייצג חבר ילדות שלו ואת אחיו במכירת ביתם, והחליט לגנוב מהם סך של כמיליון ו-600 אלף שקלים. הוא הודה והורשע בעבירה של גניבה בידי מורשה. מדובר באדם מבוגר, סב לנכדים, אשר מאז רישיונו לעסוק בעריכת דין נפסל. לאחרונה ניתן גזר דינו בבית משפט השלום בתל אביב, שהטיל עליו שישה חודשי עבודות שירות, קנס בסך של 30 אלף שקלים ותשלום פיצוי לכל אחד משני האחים בסך כולל של מיליון שקלים.


עורך הדין היה אחראי לערוך את הסכם המכר למכירת הבית, וקיבל מהקונים את מלוא התמורה על העסקה. ואולם, הוא החליט להשאיר בידיו סכום של כשני מיליון שקלים גם אחרי שהבעלות על הבית עברה לידי הרוכשים. במשך זמן רב פנו אליו שני האחים שמכרו את הבית בדרישה לקבל את כל הכספים, אך הם נותרו ללא מענה. לבסוף, אחרי שהגישו תלונה במשטרה הוא העביר להם סכום נוסף, אך קטן בהרבה מהסכום שהחזיק, בגובה של כ-145 אלף שקלים. את הכספים שגנב הפקיד בחשבונו הפרטי והשתמש בהם לצרכיו הפרטיים.


מעשי הגניבה של עורך הדין הובילו אותו לאבד את מקצועו, את משרדו ואת הונו


מדובר באדם כבן 66, אב לשלושה ילדים וסבא, אשר מתסקיר המבחן בעניינו התגלה כי עלה ארצה מאנגליה עם אמו כשהיה ילד, אחרי שהוריו התגרשו, כעת הוא סובל ממחלת כליות קשה. הוא סיפר לקצין המבחן שמשרד עורכי הדין שהקים היה משרד מצליח, אך הוא נאלץ לסגור אותו מאז שנשלל רישיונו. לטענתו, התדרדרותו המקצועית שאירעה עקב מחלתו הובילה לחובות כספיים שאותם ניסה לכסות באמצעות הכספים שגנב, במעשה שהתייחס אליו כהלוואה, אך מצבו הפיננסי רק המשיך להסתבך.


קצין המבחן התרשם שהיום הוא מתמודד עם המחיר הכבד וההשלכות של מעשי הגניבה שביצע, והוא מביע צער וחרטה על כך. לפיכך ההמלצה של שירות המבחן הייתה להקל בעונשו ככל שניתן.


הוא פגע קשות בכל מקצוע עריכת הדין, כך טענה המאשימה, ומעל באופן חריף באמונם של לקוחותיו, שאחד מהם הוא חבר קרוב שלו. כמו כן, מאז ועד היום הוא השיב רק אחוז קטן מהסכום, וספק אם האחים יראו אי פעם את כספם בחזרה. לכן ביקשה להטיל עליו מאסר בפועל לתקופה משמעותית, לצד קנס ופיצוי.


ההגנה עתרה מצדה להקל בדינו של עורך הדין, הן משום ששיתף פעולה בחקירתו והודה מיד במעשים בחקירתו הראשונה במשטרה, והן בשל השיהוי הרב בהליכים שהוביל לגזר הדין כעשור לאחר שביצע את העבירה. כמו כן ביקש הסנגור מהשופט שיתחשב בנסיבותיו האישיות המורכבות, במצבו הרפואי, בגילו ובקשיים הכספיים שהובילו אותו לחטוא בגניבה.

 

יש לך שאלה?

פורום צווארון לבן
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


אמנם אין לו עבר פלילי, אך השופט הזכיר כי במקרה של עבירה המבוצעת על ידי עורך דין אין לכך חשיבות כמעט. הודאתו בביצוע העבירה ורצונו הברור לתקן את המחדל הובאו בחשבון, כמו גם הזמן שחלף. גילו ומצבו הבריאותי, והעובדה שעולמו חרב עליו והוא הפך חסר כל אף הם נשקלו, אם כי השופט הדגיש כי אין לו להאשים אלא את עצמו בכך שחרץ את גורלו במו ידיו. הוא ירצה חצי שנה של עבודות שירות, ישלם קנס בסכום 30 אלף שקלים ויפצה את שני האחים במיליון שקלים.

 

ת"פ 7877-02-13