בהתאם להלכה שנקבעה בבית המשפט העליון, עבירה של החזקת סכין מחייבת ענישה שתכלול מאסר, אם כי אפשר שירוצה בדרך של עבודות שירות. למרות זאת, ביום ג' החליט בית משפט השלום בתל אביב להקל בעונשו של נהג המונית אשר החזיק סכין ברכבו, בשל קיומן של מספר נסיבות מקלות. אף על פי שנקבע כי ההרשעה לא תבוטל, עונשו של הנאשם היה קל מהעונשים שניתנים בדרך כלל במקרים דומים, והסתכם בקנס של 2,000 שקלים, 120 שעות שירות לתועלת הציבור וחצי שנת מאסר על תנאי.


בשל חששו כי הרשעה פלילית תגרום לו לאבד את הרישיון להפעיל את המונית או את רישיון הנהיגה, ביקש הנאשם לבטל את הרשעתו כדי שמטה לחמו לא ייפגע. גם שירות המבחן המליץ שלא להרשיע אותו, על רקע מחלת הסרטן שממנה הוא סובל, אשר מצדיקה לטעם שירות המבחן את הפחתת המתח הנפשי שבו הנאשם נתון.


הסכין שנמצאה במונית לא גדולה או מאיימת במיוחד, והיא לא הוחזקה על גופו של הנהג אלא ברכב


ואולם, השופט קבע כי הסכנה שהנאשם לא יוכל להמשיך ולהתפרנס כנהג מונית עקב ביטול הרישיון או אי חידושו, אינה סכנה ברורה ומידית, משום שלוועדה אשר מחליטה על כך ניתן שיקול דעת רחב. לכן, סכנה זו אינה מספיקה כדי להצדיק חריגה מהרשעה, והבקשה לביטול ההרשעה נדחתה. השופט הוסיף כי גם אם אכן מצבו הבריאותי של נהג המונית מושפע מלחץ נפשי, זה ייגמר בסיומו של הליך גזר הדין ובייחוד לאור העונש שיוטל עליו.


האיסור החל על החזקת סכין נחקק כדי למנוע היווצרות מצבים עם פוטנציאל אלימות הרסני, אשר עלולים להסתיים בשפיכות דמים. לכן קבע בית המשפט העליון שהענישה בגין עבירה זו חייבת לכלול רכיב של מאסר.


במקרה זה מצא השופט נסיבות לחרוג מענישה זו, לטובתו של הנאשם. הסכין שהחזיק במונית אינה גדולה או מאיימת בצורה מיוחדת, והיא לא הוחזקה על גופו אלא ברכב, כשהסיבה שבגינה הוחזקה לא הייתה קידום פני אלימות.


כמו כן, הנאשם הוא אדם נורמטיבי בשנות ה-50 לחייו, ללא עבר פלילי. הוא סיים את לימודיו ושירת בצבא בלי בעיות מיוחדות, עובד מספר שנים כנהג מונית ומוצא סיפוק בתחום עיסוקו. הוא סובל ממחלה קשה, אשר לאחרונה התגלה כי סימניה הוחמרו. שירות המבחן התרשם כי אין לו דפוסי התנהגות אלימים, והוא התחרט באופן כנה על ביצוע העבירה שבוצעה בגלל אי ידיעת החוק.


בנסיבות אלו, קבע השופט, מאחר שהוא לקח אחריות על המעשים, לאור מצבו הבריאותי שיקשה עליו לרצות מאסר או עבודות שירות, ובהתחשב באורח החיים התקין שהוא מנהל ובעובדה שמאז שנתפס בשנת 2011 לא הסתבך שוב עם החוק, אפשר להסתפק בעונש מתון בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


לפיכך הוטל עליו קנס בסך של 2,000 שקלים, מאסר על תנאי לתקופה של שישה חודשים וריצוי 120 שעות שירות לתועלת הציבור. הסכין שנמצאה במונית תושמד.


ת"פ 22663-11-11