ליקויי בניה שהתגלו בדירה בחיפה שנרכשה מחברת בניה עמדו במרכז תביעתו של הרוכש כנגד החברה, בטענה שמגיעים לו פיצויים. בית משפט השלום בחיפה מינה מומחה מטעמו לנוכח הפער שבין חוות הדעת אשר הגישו הצדדים, ובהתאם לחוות הדעת נקבע ביום ה' שעל הנתבעת לשלם פיצויים בסך כולל של כ-25 אלף שקלים, בתוספת שכר טרחה בסכום של 4,000 שקלים.


חוזה המכר נחתם בין הצדדים ב-2008, ולפני העברת החזקה בדירה התלונן הרוכש על מספר ליקויים שגילה. חברת הבניה פעלה לתקן את הליקויים, וכעבור שנתיים הדירה נמסרה לרוכש. ואולם, התובע טען שהליקויים לא תוקנו כראוי, והציג בבית המשפט חוות דעת מומחה של מהנדס מטעמו. החברה מצדה הציגה חוות דעת אשר שללה את מרבית הליקויים שטען להם התובע.


לאור הפער הגדול שבין שתי חוות הדעת, מינה בית המשפט מומחה מטעמו, אף על פי שהצדדים לא הביעו הסכמה לכך. מומחה בית המשפט מצא ליקויים שונים שעלות תיקונם עומדת על סך של כ-16 אלף שקלים.


האם חברת הבניה תוכל לתקן את הליקויים בעצמה?


מינוי מומחה על ידי בית המשפט הוא פרקטיקה מקובלת בתביעות מהסוג הזה, והשופטת התייחסה לטענות השונות של התובע בהתאם לחוות דעתו. ביתר פירוט, התובע ביקש סכום גבוה יותר לתיקון דלת הכניסה כאשר לטענתו נמצא פגם במנגנון הנעילה של הדלת, אולם השופטת הסתמכה על חוות הדעת שקבעה כי המנגנון עומד בדרישות התקן ודחתה את תביעתו על סעיף זה. עוד טען הרוכש כי דוד המים מתנדנד ועלול להתנתק ממקומו במקרה של רעידת אדמה, אך גם טענה זו נדחתה.


מצד שני, השופטת פסקה פיצויים על אי התאמה של מסתור הכביסה, לאחר שקיבלה את טענת התובע כי המסתור מהווה חלק מהדירה ולא מהרכוש המשותף, כפי שנקבע בחוות הדעת, ויש צורך להתקין במקום מעקה. גם בגין כתמי חלודה על מרצפות המרפסת שנגרמו בתקופת בניית הדירה פסקה השופטת פיצויים לזכות התובע. כמו כן, צנרת מיזוג האוויר בדירה נפגעה על ידי קבלן משנה של החברה בזמן התקנת הפרקט, ומאחר שהחברה לא תיקנה את הליקוי, היא תשלם כעת על עלות התיקון.


החברה איבדה את זכותה לבצע את התיקונים, טען התובע, משום שהכחישה את חלקם ותיקנה באופן לא מוצלח את חלקם האחר. אמנם על פי החוק צריך לאפשר למוכר דירה לתקן בעצמו ליקויים תוך פרק זמן סביר, אך השופטת הגיעה למסקנה כי לאור היחסים העכורים שבין הצדדים אין טעם לאפשר לחברה לתקן בעצמה, אם כי סכום הפיצוי יעמוד רק על עלות התיקונים, ללא תוספת פיצוי על כך שהתיקונים לא יבוצעו בידי הנתבעת.


מלבד זאת נמצא שלמרות האיחור במסירת הדירה, החברה לא שילמה לרוכש פיצוי על איחור של 60 ימים נוספים, ועליה לפצות אותו על כך. מכיוון שלא מדובר בליקויים חמורים אלא בליקויים אסתטיים בעיקרם, ותיקונם צפוי להימשך כמה ימים תוך גרימת אי נוחות לתובע, הוא יקבל פיצויים עבור עוגמת נפש, אך בסכום מתון של 3,000 שקלים בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


בסופו של דבר, ולאחר שהשופטת שיקללה את העובדה שהתביעה הוגשה על סכום מופרז, נקבע שסכום הפיצויים הכולל יעמוד על סך של כ-25 אלף שקלים, בתוספת שכר טרחה לעורך הדין של התובע בסך של 4,000 שקלים.


ת"א 36815-08-11