תקלה התגלתה באוטובוס אגד במהלך הנסיעה, ולמקום הגיע אוטובוס חלופי. בזמן שהנוסעים עברו אל האוטובוס החלופי, ניצל אחד מהם את ההזדמנות שנקרתה בפניו, פתח את תיק הנהג שהיה מונח על המושב וגנב ממנו סך של כ-2,300 שקלים. בהמשך נמצא עליו הכסף והושב כלאחר כבוד לבעליו. לפני שבוע (יום ד') הטיל עליו בית משפט השלום בירושלים 140 שעות שירות לתועלת הציבור ושלושה חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים, וכן הורה לו לחתום על התחייבות כספית בסך של 5,000 שקלים כי לא יבצע עבירות רכוש במשך 36 חודשים.


בהיעדר המלצה טיפולית בעניינו, עתרה התביעה לגזור עליו מאסר שירוצה בעבודות שירות תוך שהיא מציינת לטובה שהוא הודה במעשה הגניבה ולקח עליו אחריות ובכך חסך זמן מבית המשפט, וכמו כן הוא החל בטיפול במסגרת פרטית.


לעומת זאת ביקשה ההגנה לבטל את הרשעתו בדין ולהסתפק בעונש קל יותר של שירות לתועלת הציבור. היא ציינה את הזמן שחלף מאז שבוצעה העבירה, כשנתיים ימים, את העובדה שאין לנאשם עבר פלילי ואת הפגיעה האפשרית במציאת עבודה והעסקה אשר גם כך מוגבלת בשל היותו חרדי.


לא מדובר בעבירה חמורה במיוחד, לנוכח שווי הכסף שנגנב והיעדר התחכום מצד הגנב


במקרה הזה, פתח השופט את דבריו, חומרת העבירה היא בינונית, לאור שווי הרכוש הגנוב והיעדר תכנון מוקדם או תחכום בביצוע המעשה. הוא סקר את מדיניות הענישה הנוהגת במקרים מסוג זה, ובהתאם אליה קבע כי העונש צריך לנוע בין מאסר על תנאי לבין מאסר בפועל של שישה חודשים, אשר ניתן לרצותו בעבודות שירות.


לעניין ביטול ההרשעה, הזכיר השופט כי רק מקרים בודדים וחריגים מאפשרים הימנעות מהרשעה של אדם אשר הוכח כי ביצע מעשה פלילי. שני תנאים מצטברים יכולים לבסס ביטול הרשעה, האחד, שלא מדובר בעבירה חמורה וניתן לוותר על ההרשעה, והשני, שההרשעה עלולה לפגוע קשות בשיקומו של הנאשם.


אך בעניינו של הנאשם לא הוצגו בפני בית המשפט ראיות לפגיעה קונקרטית שתיגרם לו אם יורשע, ובד בבד סבר השופט שהעניין בכללותו אינו מתאים לביטול ההרשעה, ועל כן דחה את הבקשה לביטולה.


קצין המבחן התרשם מאדם אשר מתמודד עם קשיים ביחסיו המשפחתיים ומתקשה למצוא יציבות התחום התעסוקתי. הוא חווה מוצפות רגשית שהובילה אותו להתנהגות תוקפנית וקושי לווסת את התנהלותו, לצד קושי להתמודד עם גורמי סמכות.


מדובר בתלמיד ישיבה בן 32, עובד בעבודות מזדמנות, נשוי ואב לשלושה ילדים. לאחרונה החל בטיפול פרטי ביוזמת אשתו, ונמסר כי הוא משתף פעולה בטיפול. אין לו עבר פלילי ושירות המבחן התרשם כי אין לו דפוסים עברייניים, וכי ייתכן שביצע את העבירה על רקע משבר שחווה בעת לידת בנו השלישי ותחושות לחץ ואי הצלחה שליוו אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום רישום פלילי


על רקע נסיבות אלה, הרשיע השופט את הנאשם ודן אותו לריצוי 140 שעות שירות לתועלת הציבור, שלושה חודשי מאסר על תנאי והתחייבות כספית של 5,000 שקלים שבמסגרתה הוא לא יבצע עבירה נוספת בתחום הרכוש במשך תקופה של 36 חודשים.


ת"פ 43170-10-13