חייל כבן 20 המשרת בתכנית ייעודית לקצונה הורשע בעבירת סחר בסמים, זאת לאחר שמכר לסוכן משטרתי סם מסוכן מסוג קנביס בתמורה ל 2,500 שקלים. בית משפט השלום באשקלון קיבל לאחרונה את בקשת הנאשם ונמנע מלהרשיעו בפלילים חרף ביצוע מעשה העבירה, בשל גילו הצעיר, שיקולי שיקום והפגיעה הצפויה בעתידו המקצועי. על כן גזר עליו צו לשירות תועלת הציבור בהיקף של 300 שעות וצו מבחן למשך שלוש שנים.

 

על פי עובדות כתב התביעה, במהלך חודש מרץ 2015, סיכם חברו של הנאשם, למכור לסוכן סמוי חשיש במחיר 2,500 שקלים. מאחר שלחבר לא היה את הכסף לשלם לנאשם, נסעו הסוכן והנאשם אל ביתו, אך כשהגיעו למקום הסוכן נשאר להמתין ברכב וסירב למסור לחבר את מלוא הסכום לפני שיועבר אליו הסם ומסר לו 1,000 שקלים, כאשר חזר החבר אל הרכב ומסר לסוכן את הסם הוא קיבל את יתרת הסכום בסך 1,500 שקלים, העביר לנאשם את הכסף ושמר לעצמו 375 שקלים כרווח על מכירה.

 

הנאשם הודה במיוחס לו בכתב אישום, ונשלח לשירות המבחן לצורך קבלת תסקיר. מהתסקיר עלה כי הנאשם החל להשתמש בגראס, בעקבות משבר משפחתי אשר התבטא בריבים ממושכים בין הוריו ובאווירה מתוחה ביניהם. עד למעורבותו בעבירה ניהל אורח חיים נורמטיבי, הוא סיים את לימודיו, הוציא תעודת בגרות מלאה וגויס לתכנית ייעודית לקצונה בצה"ל.

 

שירות המבחן התרשם כי אין מדובר בסוחר סמים

 

כיום הנאשם עורך מאמצים לסיים את שירותו הצבאי ולממש את יכולותיו בתחום האקדמי והתעסוקתי. הנאשם לקח אחריות ומאז מעצרו נמצא נקי מסמים וניתק קשרים חברתיים שליליים. קצין המבחן העריך כי קיימת רמת סיכון נמוכה לחזרה למעורבות בפלילים וישנם סיכויי שיקום טובים. על כן המליץ על ענישה מוחשית וחינוכית של צו שירות לתועלת הציבור ושילוב בקבוצה שיקומית לטיפול בהתמכרויות.

 

לאור חומרת העבירה של סחר בסמים סברה המאשימה כי אין מקום לסיים את ההליך באי הרשעת הנאשם, והאפשרות שההרשעה תמנע העסקה במקום אופציונלי אינה מספיקה, לכן עתרה להותיר את ההרשעה על כנה ולגזור עליו עונשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס כספי משמעותי.

 

הסנגור טען כי הנאשם אינו סוחר סמים ואף לא בא במגע עם הסוכן הסמוי, אלא החזיק בסם לצריכה עצמית ונתן אותו לחברו בתמורה למחיר שקבע. הסנגור ציין כי הנאשם הודה כבר בעת המעצר במשטרה במעשיו וחסך מזמנו היקר של בית המשפט. עוד הוסיף כי הוא מעוניין להמשיך את שירותו הצבאי והוא אף מתעד ללמוד לימודים אקדמיים. לכן ביקש להימנע מלהרשיעו בעבירה.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי

 

בית המשפט התרשם כי הנאשם חטא באירוע אחד של סחר בכמות קטנה של פחות מחמישית מן הכמות האמורה בחוק כחזקה לצריכה עצמית. כמו כן, בעת ביצוע העבירות היה כבן 20 שנים על גבול הקטינות. לפיכך סבר שמקרה זה בא בגדרם של המקרים החריגים ויוצאי הדופן שבהם ניתן להימנע מהרשעה בשל שיקולי שיקום.

 

בנסיבות אלו גזר בית המשפט על הנאשם צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות, צו מבחן לשלוש שנים, והתחייבות על סך 2,500 שקלים למשך שנתיים, להימנע מביצוע עבירות סמים.

 

ת"פ 43935-05-15