אדם שרכש דירה מחברת הבניה שרביב, הגיש נגדה תביעה לפיצויים בגין ליקויי בניה שהתגלו בדירה. במהלך ישיבת ההוכחות התברר שהתובע כבר מכר את הדירה לאחרים, ולאור זאת קבע בית משפט השלום בחיפה כי לא מגיע לו פיצוי גם לאחר שהדירה נמכרה. עם זאת, הוא עדיין זכאי לפיצוי עבור עוגמת נפש בגין התקופה שבה היה הבעלים של הדירה, לגבי ליקוי הרטיבות שנמצא מתחת למרצפות חדר הרחצה ואופן הטיפול הלקוי שנעשה שם. סכום הפיצוי עמד על סך של 2,000 שקלים.


בשנת 2009 חתמו הצדדים על הסכם המכר לדירה בחיפה, ועוד טרם מסירת החזקה התלונן התובע על ליקויים שמצא בה. החברה ביצעה בה תיקונים שונים, אך כשהחזקה בדירה הועברה לתובע הוא מצא בה ליקויים נוספים וגילה לטענתו שהליקויים לא תוקנו בצורה משביעת רצון. הוא הציג חוות דעת הנדסית מטעמו, שלפיה לפני התיקונים שביצעה הנתבעת עלות התיקון עמדה של סך של כ-65 אלף שקלים, ולאחר התיקונים נותרו עוד ליקויים שעלות תיקונים המשוערת היא 1,600 שקלים.


אמנם עילת התביעה בגין ליקויי הבניה לא הוכחה, אך עדיין התובע זכאי לפיצויים עבור עוגמת נפש


החברה הגישה מטעמה חוות דעת הנדסית סותרת, ולאור הפער שהתגלה בין שתי חוות הדעת, מינה בית המשפט מהנדס מטעמו. המומחה מצא מספר ליקויים שעלות תיקונם היא כ-11 אלף שקלים. ואולם, בעיצומם של ההליכים הודיעה חברת הבניה לבית המשפט כי הדירה נמכרה לאחר, כך שלתובע כבר אין עילה לתביעה נגדה.


תחילה בחנה השופטת האם אכן נותרה עילת תביעה בגין הליקויים גם לאחר שהתובע מכר את הדירה. על פי חוק המכר, החברה אחראית לפצות בגין ליקויי הבניה את מי שקנה את הדירה מהתובע. רק במקרה שבו התובע יוכיח כי רוכש המשנה ויתר על זכותו לדרוש את תיקון הליקויים או פיצוי בגינם, הוא יוכל להמשיך ולדרוש את הפיצויים.


מאחר שבמקרה זה התובע לא הציג כל ראיה שניתן להסיק ממנה כי עילת התביעה נותרה בידיו, לא זימן את רוכש המשנה לעדות ואף לא הציג את הסכם המכר ביניהם, דחתה השופטת את טענתו כי מגיעים לו פיצויים עבור הליקויים.


עם זאת, טענתו כי לא נשללה זכאותו לפיצויים עקב עוגמת הנפש שהייתה מנת חלקו עוד בזמן שהיה בעליה של הדירה נמצאה מוצדקת. הוא דרש פיצוי בסך 20 אלף על עוגמת הנפש שנגרמה לו הן בשל הליקויים, הן בשל המאבקים שהיה צריך לנהל מול החברה הקבלנית והן משום שהתיקונים שכן בוצעו לא צלחו, למשל הרטיבות ברצפת חדר הרחצה, כאשר הנתבעת פירקה מספר אריחים לצורך התיקון והייבוש ולא השיבה אותם למקומם במשך תקופה של שלושה שבועות.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


ואולם, הליקויים שנמצאו בדירה על ידי מומחה בית המשפט היו אסתטיים בעיקרם, כאלו שאינם מפריעים לחיי היומיום ולא פגעו בתובע באורח קשה, מה עוד שהתובע לא הוכיח את משך התקופה שבה באמת שהה בדירה. רק לגבי הרטיבות בחדר הרחצה שגרמה לו אי נוחות מצאה השופטת כי טענותיו מוצדקות, ולכן קבעה לו פיצוי עבור עוגמת הנפש בסך של 2,000 שקלים.


ת"א 9971-08-11