תלמיד ישיבה הסובל מהפרעה דו קוטבית חתך את צינור הגז בביתו בשעה שאשתו וילדיו הקטינים ישנו, סגר את החלונות, נעל את הדלת ויצא מהבית. למרבה המזל אשתו התעוררה מהריח ומנעה את האסון הכבד.

 

לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים גזר עליו 10 שנות מאסר בפועל, הגיש הנאשם ערעור על גזר דינו, וביקש להתחשב במצבו הנפשי בעת ביצוע המעשה. בית משפט העליון קיבל אתמול (יום ב') את הערעור והפחית שנתיים מעונש המאסר, כך שתקופת מאסרו בפועל תעמוד על 8 שנים.

 

על פי עובדות כתב האישום, במהלך עשרת ימי תשובה, בחודש ספטמבר 2012, חזר המערער, יליד שנת 1981, לביתו בשעה שתיים לפנות בוקר מתפילת סליחות בכותל, כאשר באותה שעה אשתו וארבעת ילדיו ישנו. המערער ניגש לחדר הילדים כיסה אותם בשמיכות, סגר את החלונות וחתך את צינור הגז המחובר לתנור האפייה במטבח.

 

בתום מעשיו הוא נעל את דלת הכניסה ונסע לישיבה שבה עבד, שם ביצע מספר מטלות ונרדם. לאחר כשעה התעוררה אשתו מריח הגז וסגרה מיד את הברז. היא התקשרה בבהלה אל בעלה והוא הורה לה לפתוח את החלונות כדי לאוורר את הבית. כאשר חזר הביתה הודה הבעל במעשיו ואשתו הזעיקה את המשטרה.

 

המערער נמצא כשיר לעמוד לדין ואחראי על מעשיו

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי המערער, ללא עבר פלילי, סובל מהפרעה דו קוטבית. בשנת 2007 היה מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי בעקבות ניסיון התאבדות ומאז מצוי במעקב פסיכיאטרי. כשבועיים לפני ביצוע המעשים נבדק על ידי פסיכיאטר ונמצא ללא סימנים דיכאוניים. לאחר מעצרו נקבע כי הוא כשיר לעמוד לדין ואחראי על מעשיו.

 

במסגרת הסדר טיעון הורשע המערער בעבירה של חבלה בכוונה מחמירה, ונקבע כי הוא ביצע את מעשיו בכוונה ובקור רוח ולא מתוך התקף פסיכוטי רגעי. בית המשפט גזר עליו עשר שנות מאסר בפועל ומאסר על תנאי של שנה למשך שלוש שנים מיום שחרורו.

 

בעת הערעור נטען מטעם ההגנה כי על פי חוות דעת פסיכיאטרית המערער לא היה במצב פסיכוטי, אולם קיימת אפשרת שהיה בתחילת התפרצות אפיזודה אפקטיבית, כפי שבאה לידי ביטוי בהתנהגותו בתקופה הסמוכה למעשה, כדי להפחית את אשמו המוסרי.

 

כחודשיים וחצי לפני האירוע הפגין סימני מאניה, בכך שמשך סכומי כסף גבוהים מחשבון הבנק, הפסיק ליטול את תרופותיו ושקל לעשות תאונת דרכים. בנוסף נטען כי בשיחת הטלפון לאחר שחתך את צינור הגז, הוא הנחה את אשתו לפתוח את החלונות ומיד חזר לביתו, הודה במעשה והביע צער וחרטה.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

ההגנה טענה כי התנהגות אלימה כלפי בני משפחתו אינה אופיינית לו, מאז האירוע הוא התגרש מאשתו וילדיו מבקרים אותו באופן קבוע בבית הכלא, שם הוא עובר טיפול פסיכולוגי פרטני ומתכוון להשתלב בטיפול קבוצתי.

 

בסופו של דבר, התחשב בית המשפט העליון במצבו הנפשי של המערער, ובעובדה כי מדובר במאסרו הראשון, על כן החליט להפחית שנתיים מעונש המאסר בפועל, כך שהוא ירצה שמונה שנים במקום עשר, והמאסר על תנאי יוותר ללא שינוי.

 

ע"פ 1865/14