שני כתבי אישום הוגשו נגד האדם שהתחזה בשני מקרים שונים לאנשים אחרים כדי לעבור במקומם את הבחינה הפסיכומטרית, תמורת סכום של כ-4,000 שקלים. הוא הודה והורשע במעשים, ובשבוע שעבר (יום ב') נקבע גזר דינו בבית משפט השלום בבאר שבע. בית המשפט התחשב בזמן הרב שעבר מאז המעשים ועד שניתן גזר הדין, כארבע וחצי שנים, והטיל עליו קנס בסך 4,000 שקלים, חמישה חודשי מאסר על תנאי וצו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 70 שעות.


כדי לגשת למבחן הפסיכומטרי הציג הנאשם את תעודת הזהות של האדם האחר, אשר תמונתה הוחלפה בתמונתו. הוא אכן ניגש להיבחן בשמו, אך ערנותם של הבוחנים במקום הכשילה את התוכנית, חשפה את מעשה המרמה והבחינה נפסלה. כך קרה גם במקרה השני, שאירע מספר חודשים לאחר מקרה הראשון.


בית המשפט: הנאשם פגע בעקרון השוויון, ומסיבה זו לא ניתן להימנע מהרשעה


מבחינת המאשימה, חומרת העבירות נעוצה בעובדה שלא מדובר במקרה בודד אלא בשני מקרים נפרדים. היא ביקשה להטיל עליו שישה חודשי עבודות שירות. טיעוני ההגנה התמקדו תחילה בכך שכתב האישום הוגש באיחור ניכר מהעבירות, כאשר במהלך ארבע וחצי השנים שחלפו מאז המשיך הנאשם בחייו וניהל אותם באופן נורמטיבי, והיה צריך להתמודד עם החקירה שנמשכה תקופה ארוכה.


על כך הוסיף הנאשם עצמו כי ביצע את המעשים מתוך כוונה טובה לעזור לאחרים, והביע חרטה. הוא ציין כי יש לו שלושה ילדים קטנים התלויים בפרנסתו, וכי אם יורשע בתיק זה הדבר יפגע אנושות בהתקדמותו המקצועית כקצין ביקור במועצה האזורית האחראי על מספר בתי ספר.


תסקירי המבחן בעניינו גילו שגדל במשפחה נורמטיבית וכיום הוא בלימודים לתואר שני בחינוך. הוא סיפר לקצין המבחן כי כאשר פנו אליו וביקשו ממנו שיתחזה עבורם לבחינה הפסיכומטרית, תחושות הגאווה והערך העצמי שחש גברו על הלבטים שליוו אותו לביצוע המעשים.


קצין המבחן התרשם מדבריו שהצורך הרגשי שהוביל אותו לבצע את העבירות אינו מראה דפוס התנהגות עברייני. הוא המליץ לבית המשפט להטיל עליו עונש חינוכי והרתעתי, ולהתרכז בשיקומו. כמו כן הומלץ שלא להרשיע אותו בדין כדי לא לפגוע בפרנסתו.


לטעמו של השופט, אין הצדקה במקרה הזה להימנע מהרשעה, היות שמעשי הנאשם פגעו בערכים מוגנים כגון טוהר המידות ועקרון השוויון, המהווים חתירה תחת סדרי השלטון והחברה. השכלה אקדמית נרכשת בדרך ארוכה שתחילתה בבחינה הפסיכומטרית, אשר כל מטרתה היא בחירת המועמדים לתואר באופן שוויוני.


למרבה הצער, המשיך השופט, מדובר במעשים אשר קל לבצעם וקשה לגלותם, ובתי המשפט נדרשים פעמים רבות להכריע במקרים דומים שבהם סטודנטים צעירים מבצעים עבירות מסוג זה. כמו כן, עבודתו של הנאשם עד כה העמידה בספק את טענתו כי הרשעה תביא בהכרח לנזק קשה ולא מידתי.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


באשר לעונש, מדובר באדם שהסתבך בפעם הראשונה והיחידה עם החוק, לקח אחריות על מעשיו והפנים את חומרתם. לכך נוסף הזמן הרב שחלף מאז המעשים, ובהתאם הוחלט לגזור עליו קנס בסכום 4,000 שקלים, מאסר על תנאי לחמישה חודשים וצו שירות לתועלת הציבור למשך 70 שעות.


ת"פ 43699-09-14