רשת בתי הקולנוע גלובוס והחברה שהפעילה חלק מבתי הקולנוע יחלקו כרטיסי כניסה לסרטים בסך של 150 אלף שקלים למספר עמותות למען אנשים עם מוגבלויות, וישלמו גמול בסכום של 15 אלף שקלים לכל אחד משני המבקשים בתביעות הייצוגיות, וכן שכר טרחה בסכום 30 אלף שקלים עבור עורכי הדין של המבקשים בכל אחד מהתיקים. כך נקבע ביום ג' בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אשר אישר את הסדרי הפשרה שנערכו בין הצדדים, בגין אי הצבת מתקני שתייה בבתי הקולנוע בניגוד לחוק בנינים ציבוריים.


בתי הקולנוע הרלוונטיים לתובענות מכילים רשימה גדולה בכל רחבי הארץ, מאילת ועד עפולה, לרבות ירושלים, ראשון לציון, תל אביב, חיפה ונהריה. לפי שתי התביעות הייצוגיות שהוגשו, המשיבות לא הציבו מתקני מים בבית הקולנוע תוך הפרה של החוק, אשר מחייב את מי שמפעיל ומחזיק בניין ציבורי להציב בו מתקן שתייה במקום בולט ונראה לעין, שיהיה שמיש לציבור במשך כל שעות הפעילות בבניין.


מאז שהוגשו התביעות הייצוגיות הוצבו מתקני שתייה בכל בתי הקולנוע של הרשת


הימנעות זו מהצבת המתקנים, לטענת המבקשים, הציבה עובדה מוגמרת בפני קהל הצופים השבוי, אשר אולץ לרכוש במחירים מופקעים שתייה קלה במזוני הקולנוע כדי להרוות את צימאונו. בכך המשיבות השיגו רווחים נאים ממכירת המשקאות הקלים. את שווי הפיצוי העריכו המבקשים בכמחצית הסכום ששולם עבור מיצים, מים מינרליים ושאר שתייה קלה שנרכשה במזנונים.


חלק מטענות ההגנה של המשיבות התבססו על הטענה כי גביית תשעה שקלים עבור בקבוק מים מינרליים של חצי ליטר אינה נחשבת מחיר מופקע, ולאישור הטענה הובאו דוגמאות ממקומות אחרים כגון נמל התעופה בן גוריון ובתי קפה שונים, הגובים מחיר זהה או אפילו גבוה יותר. כמו כן טענו כי מחיר המים מגלם בתוכו גם את העלות הכרוכה בהפעלת המזנונים, הגבוהה ממקומות אחרים. מלבד זאת טענו כי לא כל מי שרכש שתייה קלה במזנון היה מעדיף להשתמש במתקני שתייה במקום.


טענה נוספת שהעלו המשיבות היא כי ההוראה החוקית לאספקת מים קרים בבניין נועדה כדי לשמור על בריאותו ורווחתו של הציבור, ולא כדי לעזור לציבור לחסוך את כספו. זאת מכיוון שהחוק חוקק בתקופה שבה מזגנים לא היו תופעה נפוצה בבניינים ציבוריים. מכל מקום, לאחר שהוגשו התביעות הייצוגיות התקינו המשיבות מתקני שתייה בבתי הקולנוע שלהן.


המשיבות התחייבו כי מתקני השתייה יוצבו סמוך למזנונים או לכניסה, במקום בולט ונראה לעין. כל אחת מהן תפצה את חברי הקבוצה באמצעות חלוקת כרטיסי כניסה בסכום של 150 אלף שקלים לעמותות הפועלות למען ילדים או אנשים עם מוגבלויות, כגון קו לחיים, אקי"ם ווראייטי.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות


דרך הפשרה היא הדרך ההוגנת והנכונה לסיום ההליך, קבעה השופטת, ואישרה את ההסדרים. במסגרת זו כל מבקש יקבל גמול בסכום של 15 אלף שקלים, וכל אחד מעורכי דינם יקבל שכר טרחה בסך של 30 אלף שקלים.

 

ת"צ 31801-12-09


ת"צ 12023-01-10