אחריותו של הנאשם בהחזקת הסמים הקלים נקבעה בהתאם להודאתו במעשים, לאחר שנתפסו בביתו חשיש במשקל כ-14 גרם ו-40 גרם קנבוס. מדובר באדם נורמטיבי שהועמד לדין בפעם הראשונה בחייו, נשוי ואב לשישה ילדים. לאחרונה החליט בית משפט השלום בירושלים להרשיעו בעבירה, והטיל עליו לרצות 120 שעות שירות לתועלת הציבור וכן 30 ימי מאסר על תנאי.


בית המשפט שלח את הנאשם לשירות המבחן, ועל פי התסקיר שנערך בעניינו התברר כי מדובר באדם נורמטיבי העובד מביתו בתחום רשתות מחשוב. קשיי תעסוקה ומערכות יחסים מתוחות בינו לבין רעייתו והוריו, הובילו אותו לשימוש בסמים כאמצעי להתמודדות עם תלאות חייו.


למה הנאשם התנגד לחשוף פרטים על הטיפול שעבר מיוזמתו בפני קצין המבחן?


קצין המבחן התרשם כי הנאשם מכיר בפסול שבשימוש בסמים, והוא אף פנה מיוזמתו לטיפול אך הפסיק אותו כעבור מספר חודשים עקב בעיות כספיות. לכן המלצתו לבית המשפט הייתה להימנע מהרשעה כדי שלא לפגוע באופציות תעסוקה עתידיות של הנאשם, כאשר לדעת קצין המבחן ניתן להסתפק במקרה זה בריצוי שירות לתועלת הציבור.


למרות כמות הסמים שנתפסה, גם התביעה קיבלה את הודאת הנאשם כי הם נועדו לצריכה עצמית בלבד, אך עם זאת היא הביעה את חששה כי הוא לא הפסיק את השימוש בסמים, וזאת לאור סירובו להשתלב בטיפול שהוצע לו מטעם שירות המבחן והעובדה שהוא מסרב לתת בדיקות שתן. אי לכך טענה התביעה כי הנאשם אמנם הצהיר שהפסיק לצרוך סמים, אך עשה זאת רק לצורך ההליך המשפטי.


הסברו של הנאשם לגבי התנגדותו לשתף בפרטי הטיפול שעבר מיוזמתו היה כי ביקש להגן על חיסיון פרטים רבים שאמר במהלך הטיפול לגבי מערכת היחסים הזוגית שלו, ולא מתוך כוונה להסתיר משירות המבחן מידע בעייתי. הסנגור הדגיש את התסקיר החיובי שניתן בעניינו ואת המלצת שירות המבחן, כמו גם את נטילת האחריות והיעדר עבר פלילי, ולכן ביקש להימנע מהרשעתו ולגזור עליו צו שירות לתועלת הציבור בלבד.


אך השופט הזכיר את הצורך לקבוע עונשים מרתיעים ומחמירים בגין עבירות סמים, ונוכח הכמויות שנמצאו בביתו של הנאשם והסיכון הממשי כי ישוב להשתמש בסמים בשל העובדה שלא השלים את ההליך הטיפולי, המסקנה המתבקשת היא כי לא ניתן להימנע מהרשעתו בדין.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום סמים


עם זאת, המשיך השופט, יש מקום להתחשב בנסיבותיו האישיות, באורח החיים התקין שהוא מנהל, ובעובדה שאין לו עבר פלילי והוא הודה בעבירה ולקח עליה אחריות. מנגד, השופט גם לא התעלם מכך שהוא החל להשתמש בסמים בגיל צעיר כאמצעי להתמודדות עם משברים שהוא חווה, ולמרות זאת אינו מעוניין להשתלב בהליך טיפולי. בעצם הנאשם לא הוכיח כי השלים הליך גמילה וכי בחר בדרך השיקום. נתון זה לצד כמות הסם שנתפסה הקשו על השופט בבואו להקל עם הנאשם בעונשו.


בסופו של דבר הנאשם הורשע בעבירה ונדון ל-30 ימי מאסר על תנאי וריצוי 120 שעות במסגרת שירות לתועלת הציבור.


ת"פ 37900-01-14