אם חד הורית שטיפלה בקשישה, רכשה באמצעות כרטיס האשראי של הקשישה, ללא ידיעתה וללא הסכמתה, מוצרים שונים בסך של 6,300 שקלים. המטפלת הורשעה על פי הודאתה בעבירה של גניבה ממעביד ובעבירות של הונאה בכרטיס חיוב וקבלת דבר במרמה. בית משפט השלום ברחובות גזר עליה בשבוע שעבר (יום ד') ארבעה חודשי מאסר בפועל בדרך של עבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, קנס בסכום של 750 שקלים ופיצוי למתלוננת בסכום של 1000 שקלים.

 

על פי עובדות כתב האישום, הנאשמת עבדה בחברת כוח אדם והועסקה כמטפלת של המתלוננת. במסגרת עבודתה ביקשה ממנה הקשישה שתבטל עבורה עסקה שביצעה באמצעות כרטיס האשראי ולשם כך מסרה לה את מספרו. המטפלת העתיקה את המספר ובמשך כחודשיים וחצי הזמינה באמצעותו פריטי רכוש שונים בטלפון והזדהתה בשם בדוי. בדרך זו רכשה בשלושים הזדמנויות שונות פריטים בסך של 6,300 שקלים.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשמת כבת 40 ללא עבר פלילי, גרושה ואם לפעוטה. היא בעלת אחוזי נכות מטעם ביטוח לאומי עקב מגבלות גופניות ואירועים מוחיים. הנאשמת מסרה כי ביצעה את העבירות בעקבות מצוקה כלכלית קשה שבה היתה שרויה, והביעה על כך חרטה עמוקה. מדי חודש היא מחזירה סכומי כסף לחברת האשראי ובסך הכל השיבה עד למועד המשפט סכום של 7,000 שקלים.

 

קצין המבחן התרשם כי הנאשמת עברה כברת דרך לשפר את מצבה בהליך טיפולי, ולהפחתת הסיכון לביצוע עבירות דומות בעתיד. על כן המליץ להעדיף את הפן השיקומי ולהטיל עליה מאסר על תנאי ותשלום פיצויים למתלוננת לצד צו מבחן.

 

המדינה ציינה את חומרת העבירה של גניבה מהמעביד על ידי עובד, כאשר במקרה זה מדובר בקשישה המקבלת סיוע מהמוסד לביטוח לאומי, והנאשמת ניצלה במשך תקופה ממושכת את האמון שנתנה בה מעסיקתה לצורך טובתה האישית. לפיכך עתרה להשית עליה עשרה חודשי מאסר לריצוי בפועל, לצד מאסר מותנה, קנס ופיצוי.

 

הסנגור ציין כי הנאשמת היא אשה חולה, אם חד הורית לפעוטה, ומדובר בנסיבות מקלות מכיוון שכל הרכישות באו לכסות על צרכיה הבסיסיים עבור ילדתה. בנוסף הדגיש כי הנאשמת נטלה אחריות מלאה על מעשיה והביעה חרטה כנה ונכונות לפצות את המתלוננת, לכן ביקש לקבל את המלצת שירות המבחן ולהסתפק בענישה צופה פני עתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בית המשפט קבע כי מעשיה של הנאשמת חמורים, ומדובר בניצול בוטה של האמון שניתן בה על ידי קשישה שנזקקה לטיפולה. כמו כן סבר כי לא מדובר רק ברכישות לכיסוי צרכים בסיסיים עקב מצוקה כלכלית קשה, מאחר שבוצעו במרמה גם עסקאות לצורכי מותרות. יחד עם זאת הנאשמת פרעה את חובה לחברת האשראי, עברה בהצלחה הליך טיפולי, והיא מגדלת לבדה בת פעוטה, כאשר מצבה הרפואי אינו טוב. 

 

בנסיבות אלה גזר עליה בית המשפט ארבעה חודשי עבודות שירות, ששה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, קנס כספי בסך 750 שקלים ופיצוי למתלוננת בסך 1000 שקלים.

 

ת"פ 30399-10-14