במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים סוכם שהנהג הפוגע ירצה עבודות שירות לתקופה של חודש ורישיונו ייפסל למשך שנה וחצי. בגזר דינו שניתן ביום ד' בבית משפט השלום לתעבורה בחיפה, הוחלט לכבד את הסדר הטיעון. מלבד העונשים שהוסכמו, הטילה השופטת עונשים נוספים, לרבות מאסר על תנאי לתקופה של חצי שנה, פסילה על תנאי של חצי שנה וכן תשלום קנס בסכום של 1,500 שקלים.


התאונה המצערת אירעה ברחוב ראשי בחיפה בשעות הערב. הנהג שהגיע לצומת לא הבחין בהולך הרגל שכבר חצה שבעה מטרים ופגע בו עם חזית הרכב. כתוצאה מכך נגרמו להולך הרגל פציעות ראש, דימום מוחי ושברים בגולגולת, צלעותיו ורגלו השמאלית נשברו ואף הרכב ניזוק.


מאז התאונה חלפו כשנתיים, והולך הרגל שנפגע עבר תקופת שיקום בבית לוינשטיין עקב פגיעה בהתמצאות בזמן וליקויים קוגניטיביים. הביטוח הלאומי קבע לו אחוזי נכות והיום הוא צועד בעזרת מקל הליכה. את הענישה ביקש להשאיר לשיקול דעתו של בית המשפט.


הסדר הטיעון גובש על רקע כשלים ראייתיים ורשלנות תורמת של הולך הרגל


שני הצדדים הביעו בקשה לכבד את הסדר הטיעון. התביעה ציינה כי היה צורך בהסדר בשל כשלים בחומר הראיות, וגם ההגנה הזכירה זאת, כאשר לטענתה הדיסק שתיעד את התאונה נעלם מבלי שהועבר לידיה. כמו כן טען הסנגור כי בניגוד לעובדות המופיעות בכתב האישום, התאונה כלל לא אירעה על מעבר החציה, וביקש להתחשב בעברו הלא מכביד של הנהג ובעובדה שמדובר באדם נורמטיבי, עובד ציבור הזקוק לרישיונו ואב לשלושה ילדים.


הסדר הטיעון חרג מהענישה המקובלת במקרים של עבירות תעבורה הגורמות לחבלות גוף חמורות, כאשר מתחם הענישה מתחיל בשלושה חודשי מאסר שניתן לרצותם בעבודות שירות ופסילה של 40 חודשים, ויכול להגיע עד שנת מאסר בפועל ופסילת הרישיון לשש שנים. למרות זאת, השופטת מצאה לנכון לכבד את ההסדר שלטעמה בנסיבות העניין התקבל כסביר.


לא פעם הוזכר בבית המשפט העליון כי קיימת חשיבות רבה בכיבוד הסדר טיעון, כאשר יתרונותיו עולים לאין ערוך על החסרונות. במקרה זה גיבוש ההסדר נבע מכשלים ראייתיים שכללו היעלמות של תיעוד התאונה, אשר היה יכול לשפוך אור על העובדות. כמו כן, ההסדר הביא בחשבון שגם הנפגע בתאונה תרם להתרחשותה, משום שעלה מעדות הנאשם והשוטרים כי בניגוד למתואר בכתב האישום הוא לא חצה במעבר חציה ונדף ממנו ריח חזק של אלכוהול.


מלבד זאת, הנהג הפוגע הוא אדם נורמטיבי אשר עברו התעבורתי תקין בדרך כלל. מלבד מספר דוחות, נראה שהאירוע הזה אינו מאפיין את התנהלותו הרגילה. העובדה שהוא הודה במעשים והביע חרטה על פגיעתו בהולך הרגל וגרימת התאונה התקבלה כחרטה כנה, והשופטת התחשבה גם בעובדה זו.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


לבסוף, ניתן משקל מסוים לכך שמצבו של הולך הרגל משתפר והוא מצליח לתפקד בצורה סבירה. לאור מכלול השיקולים, הוחלט לכבד את הסדר הטיעון. בהתאם לכך, על הנהג הוטלו מספר עונשים, לרבות עבודות שירות לתקופה של חודש, פסילה בפועל למשך 18 חודשים וקנס בסכום של 1,500 שקלים.


ת"ד 2502-11-13