הדין העברי קובע את הזכאות למזונות אישה נשואה במהלך הנישואין וגם במהלך הפרידה ובהליך גירושין. גובה המזונות צריך לאפשר לה להמשיך לחיות באותה רמת חיים שהייתה לה במשך הנישואין, כלומר אם הורגלה לרמת חיים גבוהה במשך החיים המשותפים עם בעלה, הוא מחויב לשלם לה מזונות שיאפשרו לה לשמור על אותה רמת חיים. המזונות ישולמו לה עד שתקבל גט, או עד שיתקבל פסק דין המחייב אותה להתגרש במקרה שהיא מסרבת.


כאשר מדובר בבני זוג יהודים, דיני המשפחה שיחולו עליהם ייקבעו לפי החוק העברי, ומכאן נובעת חובתו של הגבר לזון את אשתו במהלך הנישואין. גם בכתובה מוטלת חובה על הבעל לשלם מזונות לאישה, ובמקרים רבים דמי המזונות נקבעים בהסכמים שונים שנערכים בין בני הזוג, כגון הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור או הסכם גירושין הכולל תשלומים לתקופה מסוימת.


דרך קביעת המזונות לאישה


באופן עקרוני, קביעת סכום המזונות מגלמת את כיסוי צורכיה הבסיסיים של האישה, כמו תשלומי משכנתא או דמי שכירות, אוכל, לבוש והוצאות להחזקת הבית. אותם צרכים בסיסיים מושפעים מרמת החיים שבה חיו בני הזוג לפני שנפרדו.


מלבד הצרכים הבסיסיים, המזונות צריכים לכלול כל הוצאה אחרת שהאישה הוציאה בזמן החיים המשותפים, לרבות הוצאות עבור רכב, הוצאות על לימודים וחוגים, קוסמטיקה, תרבות וכדומה. כמו כן גובה הסכום תלוי בהכנסותיו של הבעל ובפוטנציאל ההכנסות העתידי שלו.


איך מתייחס הדין העברי לאישה עובדת אשר לכאורה מרוויחה בעצמה את מזונותיה?


אישה אינה מחויבת לצאת לעבודה, לפי החוק העברי. חובת הפרנסה הזו מוטלת על הבעל, אשר חייב לפרנס את אשתו גם אם אינה עובדת. עם זאת, כאשר האישה עובדת, כפי שרוב הנשים עושות במרבית המקרים בישראל, היא עלולה לאבד את מזונותיה.


אם הכנסתה של האישה מהעבודה גבוהה מספיק כדי לספק את מזונותיה, הגבר יכול לטעון כי הוא עצמו אינו חייב לשלם לה מזונות. טענה זו היא טענה קבילה הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה, ולכן פעמים רבות מתעורר סכסוך בין הצדדים לגבי רמת החיים שחיו בה בדיונים המשפטיים על מזונות זמניים.


האם בית המשפט רשאי לחייב אישה לצאת לעבוד?


קיימים מקרים שבהם האישה מפסיקה לעבוד בזמן הליכי הגירושין. במקרים כאלו רשאי בית המשפט לענייני משפחה להורות לה לשוב לשוק העבודה, תוך שהוא שוקל מה היה גובה הכנסתה מהעבודה, האם ההליכים המשפטיים אילצו אותה להפסיק לעבוד או לצמצם את שעות העבודה, האם היא פועלת בתום לב או כאסטרטגיה להפעלת לחץ על בעלה בהליך הגירושין, מהו פוטנציאל ההשתכרות שלה אם מעולם לא עבדה, וכן שיקולים נוספים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


מכל מקום חשוב לזכור כי שלילת המזונות לאישה עובדת תיקבע רק כאשר משכורתה גבוהה דיה לשמירה על רמת החיים. אם היא מרוויחה שכר נמוך, הבעל יחויב לשלם לה השלמת מזונות. אם האישה אינה עובדת כלל מתוך בחירה, לא תישלל זכותה למזונות, וגם אם בחרה שלא לעבוד במשך תקופה ארוכה, לא ניתן לחייב אותה לשוב לעבוד במטרה להקטין את גובה המזונות.