המשפט הישראלי מכיר בחשיבות ערך המשפחה. ערך המשפחה מקבל משמעות רבה במיוחד בעת צרה או מחלה, כאשר בן משפחה זקוק לטיפול מסור מאת בני משפחתו. לעתים, אנשים מבוגרים יכולים להסתמך רק על ילדיהם הבוגרים כדי שיטפלו בהם.

 

דיני העבודה הישראליים, המעגנים זכויות עובדים שונות, מכירים בצרכי החיים של העובדים, בין היתר בצורך עובד לטפל בהוריו הקשישים בעת מחלתם. הכרת החוק במצבים מסוג זה מתבטאת בדיני העבודה, באפשרות לזקוף את ימי ההיעדרות בגין מחלה ההורה על חשבון ימי המחלה הצבורים של העובד.

 

מהם דמי מחלה?

 

דמי מחלה הם למעשה תשלום לעובד, המשולם לו עבור תקופת היעדרות בגין מחלה. המחוקק אינו מעוניין בקרות מצבים שבהם עובדים חולים, עקב חשש לפרנסתם, יצאו לעבודה במקום להישאר בביתם ולהבריא. לשם כך, חוק דמי מחלה קובע זכאות לעובדים הנעדרים ממקום עבודתם עקב מחלה, לקבל תשלום בגין ימי ההיעדרות.

 

כדי לאזן את זכות העובד אל מול הפגיעה במעסיק, זכות זו הינה מוגבלת הן בהיקף התשלום והן במספר ימי המחלה בגינם ניתן לקבל תשלום. שיעור דמי המחלה הינו 75% מהשכר הרגיל, כאשר אלה מתקבלים במלואם החל מהיום הרביעי להיעדרות לפי החוק - היום הראשון להיעדרות אינו מזכה בדמי מחלה ובימים השני והשלישי להיעדרות על המעביד לשלם לעובד רק מחצית מדמי המחלה, דהיינו 37.5% מהשכר הרגיל.

 

מספר ימי המחלה נצבר בהתאם למספר חודשי עבודה, כאשר עבור חודש עבודה צובר העובד יום וחצי מחלה. בנוסף, החוק קובע תקרה מקסימאלית למספר ימי מחלה אשר ניתן לצבור, העומדת על 90 יום. תקופת המחלה כוללת את כל ימי מחלת העובד. כאשר מדובר בעובד במשכורת כוללת תקופת המחלה גם חגים וימי מנוחה שבועיים. לעומת זאת, כאשר מדובר בעובד בשכר, ימי מנוחה שבועיים וחגים אינם נכללים כחלק מתקופת המחלה, אלא אם העובד עבד בימים אלה על פי היתר לפי חוק שעות עבודה ומנוחה.


האם היעדרות בשל מחלת הורה מקימה זכאות לדמי מחלה?

 

חוק דמי מחלה - היעדרות בשל מחלת הורה, מאפשר לעובד אשר הורהו או הורה בן זוגו חולה להיעדר ממקום עבודתו כדי לטפל בו, כאשר ניתן לזקוף היעדרות זו על חשבון ימי המחלה הצבורים של העובד. זכאות זו מותנית בתנאים וכן חלות עליה הגבלות.

 

ראשית, על ההורה החולה להיות בן 65 ומעלה. כמו כן, עובד יכול להפעיל את הזכאות כל עוד בן זוגו עובד ולא השתמש בעצמו באותה זכאות. בנוסף, קובע החוק תקרה מקסימאלית למספר ימי ההיעדרות אשר ניתן לזקוף על חשבון ימי מחלה צבורים. תקרה זו עומדת על ששה ימים בשנה בלבד.

 

לא כל מחלת הורה מאפשרת לזקוף את ימי היעדרות על חשבון ימי מחלה צבורים. לפי החוק, הזכאות קמה כאשר ההורה חלה ובעקבות זאת זקוק לעזרת הזולת לביצוע פעולות יום יום. פעולות יום יום מוגדרות בחוק הביטוח הלאומי וכוללות לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה וניידות עצמית בבית.

 

כדי לממש את הזכות, על העובד להציג למעביד אישורים רפואיים בגין מחלת ההורה. במקרה שהמעביד אינו משלם לעובד דמי מחלה עבור ההיעדרות כאמור, זכאי העובד לתבוע ממנו תשלומים אלה בבית דין לענייני עבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

אחת מזכויות העובדים החשובות ביותר היא הזכות לדמי מחלה, המהווה הכרה בצרכי החיים הבסיסיים של העובדים. המחוקק מכיר בחשיבות בריאותו של אדם ועל כן מעוניין לעודד עובדים חולים להישאר בבית ולהבריא, ללא חשש מאיבוד פרנסה. בנוסף, קיימת הכרה בחשיבות הקשרים המשפחתיים של אדם אשר באה לידי ביטוי בחוק דמי מחלה - היעדרות בשל מחלת הורה.

 

בדברי חקיקה אלה, ניתן לקרוא אמירה נורמטיבית של המחוקק, השואפת לעודד את הפרקטיקה של טיפול בבני משפחה בקרב הציבור. יש לציין כי הוראות חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה) הינן קוגנטיות – לא ניתן להתנות עליהן אלא לטובת העובד. כך, בהסכם עבודה אישי או קיבוצי – ניתן להרחיב את הזכאות לטובת העובד.