במשך חיינו אנו צוברים רכוש, נכסים, נדל"ן, חפצים שונים וחסכונות כספיים. לאחר מותנו כלל הרכוש שצברנו, המכונה "עזבון", מועבר ליורשים בהתאם לצוואה שערכנו, אם ערכנו צוואה, או לפי חוק הירושה הקובע מיהם היורשים החוקיים ומהו חלקם בירושה.


לעתים מתעורר הצורך במינוי מנהל עזבון לצורך העברת הירושה הלאה, אם כי לא מדובר בחובה ולא בכל מקרה צריך למנות מנהל לעזבון. באופן עקרוני, כל עוד המינוי אינו בלתי צודק, ניתן למנות מנהל עזבון שיטפל בענייני הירושה.


חובות שהותיר המנוח או חוסר יכולת של היורשים לטפל בחלוקת העזבון


אין רשימה סגורה של תנאים או סיבות למינוי מנהל עזבון, ולכן כל בקשה למינוי שכזה תטופל בהתאם לנסיבות העובדתיות הספציפיות לכל מקרה. מקרה נפוץ שבו נדרש מנהל הוא כאשר המנוח הותיר אחריו חובות כבדים אשר לאחר מותו רובצים על עזבונו, ונדרש למנות אדם שיפעל לסילוק החובות.


בכל מקרה שבו נדרש למנות מנהל עזבון כדי לשמור על זכויות הנושים או היורשים, בית המשפט מוסמך לאשר את המינוי ולמסור לטיפולו של המנהל את כינוס נכסי העזבון עד פריעת החובות, כאשר היתרה שתיוותר תחולק בין היורשים. מבחינת חוק הירושה, המצב המומלץ הוא הפחתה של ההוצאות הכרוכות בהליך מינוי העזבון ככל שניתן.


מלבד זאת, כאשר היורשים אינם מצויים במחלוקת אך אינם מסוגלים או מצליחים להסדיר את ענייני העברת העזבון אליהם, הם רשאים לבקש למנות מנהל מטעמם ולתת לו ייפוי כוח להסדרת הנושא. קיימת הבחנה משפטית בין יורשים שאינם כשירים להסדיר את החלוקה לבין יורשים שאינם מסוגלים לעשות זאת, ואם מדובר בחוסר כשירות, למשל כאשר מדובר ביורשים קטינים או חסויים, ייתכן שימונה מנהל עזבון קבוע לצורך שמירה על האינטרסים והזכויות שלהם.


מינוי מנהל עזבון בהתאם לצוואה או לבקשת היורשים


מינוי מנהל העזבון יכול להיקבע בבית המשפט לענייני משפחה או אצל הרשם לענייני ירושה, ואם המוריש הותיר אחריו צוואה שבה ביקש למנות אדם מסוים, הוא אכן ימונה לתפקיד אלא אם כן קיימות נסיבות שבהן לא צודק או לא ראוי למנות אותו כמנהל העזבון.


נוסף על כך, כל יורש או זוכה בצוואה יכול להגיש בקשה למינוי מנהל לעזבון, אולם גם אם כל היורשים מביעים הסכמה עקרונית למינוי ולעומתם בית המשפט אינו מוצא שיש מקום למנות מנהל, הוא מוסמך שלא לאשר זאת. דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שלא ניתן למנות מנהל אשר יופקד רק על חלק מהעזבון, אלא רק על העזבון בכללותו.


האפוטרופוס הכללי, יחיד או תאגיד יכולים למלא את תפקיד מנהל העזבון, וניתן במקרים מסוימים אף למנות שניים או יותר לתפקיד, בהתאם לסעיף 93 לחוק הירושה.


בכל עת לאחר פטירת המוריש, בית המשפט יכול לנקוט אמצעים מתאימים לטיפול בעזבונו, אם מיוזמתו ואם בהתאם לבקשה של מי מהיורשים, כולל מינוי מנהל. עם זאת, כאשר אי קיומו של צו ירושה מקורו באי טיפולם של היורשים בהסדרת קבלת העזבון, הדרך לפתרון הבעיה אינה באמצעות מנהל עזבון, ואפילו לא מנהל זמני.


תפקידיו העיקריים של מנהל העזבון


מנהל העזבון מוסמך לנהל את הנכסים שנותרו בעזבון, לרבות סילוק החובות אם ישנם וחלוקת היתרה ליורשים. בית המשפט רשאי להורות למנהל כיצד לטפל בענייני העזבון וכיצד למלא את תפקידו.

 

יש לך שאלה?

פורום עיזבון וירושה


כספי העיזבון שאינם נדרשים לצורך מילוי תפקידו השוטף של המנהל, יוחזקו או יושקעו באופן כזה שישמור על ערכם. כל נזק שייגרם עקב ניהול לא תקין או הפרת החובות, יוטל על אחריותו של המנהל, אלא אם כן בית המשפט יקבע שפעל בתום לב או לפי הוראותיו של בית המשפט עצמו. מנהל העזבון יקבל שכר על מילוי תפקידו בהתאם לקביעת בית המשפט, ואם יש שני מנהלים או יותר עליהם לפעול בשיתוף פעולה ובהסכמה הדדית.