עבודת שירות היא חלופה למאסר מחוץ לכותלי בית הסוהר בגין ביצוע עבירה פלילית. ריצוי עונש בעבודות שירות נחשב לריצוי מאסר לכל דבר, כאשר השוני הוא באופן הריצוי, ולרוב מדובר בעבודות פיזיות במוסדות ציבוריים בתחום הניקיון והסיוע לזולת.

 

מטרת העונש היא להימנע מלשלוח את הנאשם למאסר בפועל בשל נסיבותיו האישיות ונסיבות ביצוע העבירה, אך להטיל עליו עונש מוחשי על ידי מתן שירות לציבור. כך הנאשם מפצה את החברה בגין עוונותיו, ולא נאלץ להתמודד עם הקשיים הטמונים בריצוי עונש מאסר מאחורי סורג ובריח.


הסכמת הנאשם לביצוע עבודות שירות

 

במקרים של עבירות לא חמורות, רשאי בית משפט להחליט כי נאשם שנגזר עליו מאסר בפועל לתקופה שאינה עולה על שישה חודשים, ירצה את תקופת המאסר או חלק ממנה בעבודת שירות. לשם כך יש לקבל את אישורו של הממונה על עבודות שירות, זאת לאחר שנמצא כשיר לבצע אותן, וגם את הסכמתו של הנאשם לריצוי העונש בדרך זו.

 

נאשם המבקש לרצות את מאסרו בעבודות שירות חייב לקבל על עצמו את עול האחריות ולבצע את המוטל עליו על פי הוראות הממונה בלא סטייה והפרה של הכללים. אם במהלך תקופת ריצוי עבודות השירות הנאשם מפר את התנאים שקבע בית המשפט, למשל אם הוא לא מגיע לעבודה או מתרשל בעבודתו, תומר יתרת התקופה למאסר בפועל בכפוף להחלטת הממונה.

 

בנוסף ניתן להפסיק את עבודות השירות ולהכניס את הנאשם למאסר מאחורי סורג ובריח, אם בעת תקופת ריצוי עבודות שירות נפתח נגדו תיק פלילי נוסף, או שהוא נשפט ונשלח למאסר בפועל בגין תיק אחר.

 

משכורת בעבודות שירות

 

ניתן להטיל עבודות שירות לתקופה של עד שישה חודשים והעבודה נמשכת כשמונה שעות ביום למעט חג ושבת, כאשר שעות העבודה מחושבות בהתאם למקובל במשק בהיקף של משרה מלאה, והעבודה מבוצעת תוך אכיפה ופיקוח ללא שכר או תמורה.

 

אדם המרצה עבודות שירות זכאי לגמלת הבטחת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי בגובה של כ-1,500 שקלים בחודש, ובדרך כלל אינו יכול להמשיך ולהחזיק בעבודתו הרגילה, על כן הדבר יוצר מגבלה משמעותית למי שמבקש לשלב בין פרנסתו לבין עבודות שירות, ואדם המרצה עבודות שירות יצטרך לקחת חופש מעבודתו במהלך תקופה זו או להתפטר.

 

אפשרות להמשיך בשגרה

 

לעומת עונש מאסר בפועל, נאשם שנידון לעבודות שירות נשאל אם הוא מוכן לשאת את עול האחריות והמשמעת וצריך להסכים לכך. למרות שהוא אינו יכול להמשיך בעבודתו הקבועה, ניתנת לו אפשרות להמשיך בשגרת חייו הרגילה ולקיים חיי משפחה וקהילה כמעט סדירים תוך כדי ריצוי העונש.

 

ההבדל המהותי הוא שבמקום לצאת לעבודה בבוקר, הנאשם הולך לבצע עבודות שירות, ובמהלכן הוא כפוף לממונה עליו ולתנאים שנקבעו לו על ידי בית המשפט. כמו כן, במשך כל תקופת ריצוי עבודות שירות חל על הנאשם איסור יציאה לחו"ל, למעט בנסיבות חריגות באישור הממונה על עבודות שירות.

 

השיקולים להצבה בעבודות שירות

 

השיקולים בהצבה בעבודות שירות הם נסיבות ביצוע העבירה, נסיבותיו האישיות של הנאשם ומגבלותיו הרפואיות, ביקוש של מקום תעסוקה, קירבה למקום מגוריו, אופן הפיקוח הנדרש עליו, קשר והיכרות קודמים שלו עם המעסיק, וגם התחשבות ברצונו של הנאשם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

העבודה מתבצעת למטרות תועלת הציבור במוסדות המדינה או בגוף אחר שנקבע על ידי השר לביטחון הפנים, וברוב המקרים מופנית למניעת פגיעה באוכלוסיות חלשות. מקומות התעסוקה שבהם מתבצעות עבודות שירות כוללים: מוסדות שיקומיים, מוזיאונים, מתנ”סים, בתי אבות, מוסדות תרבות, גנים זואולוגיים, חברה קדישא, תחנות משטרה, מרכזי יום לקשיש, מועצות דתיות, בתי תמחוי ומוסדות מדינה רבים נוספים.