הסגת גבול היא עבירה פלילית שמשמעותה פגיעה במימוש זכויותיו הקנייניות של אדם במרחבו הפרטי, במקרקעין או במיטלטלין, כלומר: בדירה, בבית עסק או בחניה וברכב פרטי.

 

כניסה לנכס יכולה להיות גם הכנסה של חלק מהגוף, כמו בעיטה על הדלת, צלצול ממושך בפעמון, או הכנסת יד או ראש, וגם ישיבה על קטנוע נחשבת לכניסה של נכס נייד.

 

כניסה לנכס תיחשב כעבירת הסגת גבול רק כאשר נלווית לה מטרה בלתי חוקית, כלומר כאשר אדם נכנס לנכס או נשאר בו, בניגוד לרצונו מחזיק הנכס, גם לאחר שהתבקש לצאת ממנו, ומטרת הכניסה היא להפחיד את המחזיק בנכס, להעליב או להקניט אותו.

 

המחזיק בנכס הוא מי שיש לו שליטה פיזית במקרקעין, ולא רק הבעלים הרשומים שלו. לפיכך גם החזקה זמנית של שוכר או דייר מספקת כדי שיוגדר כמחזיק בו. הסגת גבול עלולה להתרחש גם בנסיבות שבהן בוצע שינוי פיזי מהותי בקניינו של הפרט, כמו שבירת דלת או חלון, וגם בעת חציית גבול חוקי בין שטח ציבורי לבין שטח או נכס פרטי השייך לאחר. אולם כאשר אדם נכנס למבנה נטוש, רק כדי לבחון אותו מתוך תמימות, רוב הסיכויים כי אין מדובר בהסגת גבול.


מאסר בין שנתיים עד ארבע שנים בגין הסגת גבול

 

סעיף 447 לחוק העונשין קובע כי אדם שנכנס לנכס ונשאר שם שלא כדין, כמו למשל בעת אי פינוי נכס לאחר סיום הסכם שכירות, או בעת פלישה והשתלטות של אדם זר על קרקע, או כאשר אדם פולש לקניינו של אחר במטרה להפחיד את המחזיק בנכס, או כדי להעליבו או להקניטו, מבצע עבירת הסגת גבול וצפוי לעונש מאסר של שנתיים. אם העבירה נעברה עבירה תוך שימוש בנשק, העונש הצפוי הוא עד ארבע שנות מאסר.

 

הסגת גבול מתייחסת למבנים, כמו דירה פרטית או בית עסק, חצר ועוד, אולם היא יכולה להתרחש רק בחלק מהנכס כמו במשרד פרטי בתוך מקום עבודה, או בחדר פרטי בתוך בית משותף.

 

כך לדוגמה, אם אדם מגיע אל דירת גרושתו כדי לבקר את ילדיו ונכנס ללא רשות לחדרה הפרטי במטרה לחטט בדבריה או להזיק לה, הוא נחשב כמסיג גבול, מכיוון שלמרות שהוזמן לדירה, לא הוזמן לחדרה הפרטי של הגרושה.

 

כאמור, כדי להרשיע בפלילים אדם בעבירת הסגת גבול, הכניסה לנכס צריכה להיעשות לשם הפחדת המחזיק הנכס, העלבתו, הקנטתו או לשם ביצוע עבירה, והכניסה כשלעצמה אינה מספקת. עם זאת, לשם הרשעה בעבירה זו, לא נדרש כי מחזיק הנכס יוקנט, יופחד או שבפועל תבוצע עבירה, ואף אין צורך כי המחזיק בנכס יהיה נוכח פיזית במקום לשם הקנטה או תחושת האיום.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

לשם הרשעה די בכך כי מטרתו של מסיג גבול, תוביל לתוצאה האסורה של הפחדת מחזיק הנכס, והענישה בגין הסגת גבול יכולה להתבסס על כניסה לנכס בלבד, זאת כאשר קיימת סבירות גבוהה להתנהגות שיכולה להוביל לאיום על בעל הנכס. כמו כן, בנסיבות שבהן אדם נכנס לנכס בהסכמה ובאופן חוקי, אך נשאר בו בניגוד לרצונו של מחזיק הנכס ולאחר שהתבקש לעזוב לא עשה כן, נחשב למסיג גבול.