עבודות שירות הוא סוג של עונש שמטיל בית משפט על נאשם בעבירות פליליות, הנאשם יכול לרצות את עונשו בעבודות שירות במקום בכלא, או לבצע שירות לתועלת הציבור, על פי שיקול דעתו של בית המשפט, כאשר בשני המקרים מדובר בעבודות התנדבותיות שנעשות במסגרות ציבוריות או במוסדות ללא כוונת רווח.

 

ההבדל המהותי בין עבודות שירות לשל"צ, הוא שהעבודה בשל"צ מתבצעת בשעות הפנאי, ללא פגיעה בעבודה השוטפת של הנאשם, לעומת עבודות שירות, שבהן נדרש הנאשם להתפטר מעבודתו, מכיוון שעבודות שירות הוא עונש מאסר, אשר ריצוי העונש הומר במקום ריצוי מאחורי סורג ובריח, ומדובר בתעסוקה יום יומית מרוכזת, בסדר גודל של משרה מלאה.

 

כאשר מוטל צו שירות לתועלת הציבור, והנאשם לא מרצה את עבודתו, שירות המבחן מודיע על כך לבית המשפט, והוא רשאי לגזור את דינו של הנאשם מחדש, ולהטיל עליו עונש אחר על פי שיקול דעתו. במקרה שנאשם הפר את תנאי עבודות השירות, רשאי הממונה על עבודות השירות להחליט על הפסקתן, ואז הנאשם יחויב לרצות את יתרת התקופה בכלא.

 

נסיבות אישיות המצדיקות עונש ללא מאסר בפועל

 

שירות לתועלת הציבור מהווה עונש קל יחסית לחלופות העונשיות המוצעות בדין הפלילי. מדובר בשירות ללא מאסר, המתבצע בהתאם לתכנית שנקבעה על ידי בית המשפט, בשעות מתואמות וללא שכר. בית משפט בוחר להטיל צו שירות לתועלת הציבור רק במקרה שבו הנאשם עבר תסקיר של קצין מבחן ונמצא מתאים לכך.

 

בדרך כלל עונש מסוג זה מוטל על אנשים שאינם עבריינים סדרתיים ומסוכנים לציבור, שהעבירות שבהן הואשמו אינן חמורות, וישנן נסיבות אישיות המצדיקות עונש ללא מאסר בפועל. מטרת השירות היא לתת מענה בתפקידים שחסרים בהם משאבים להפעלתם, ולאפשר מימוש פרויקטים לטובת הקהילה הדורשים כוח אדם.

 

על פי סעיף 71א. לחוק העונשין, רשאי בית משפט שהרשיע נאשם בעבירה פלילית, ולא הטיל עליו עונש מאסר בפועל, לחייבו בצו שיבצע בשעות הפנאי למשך תקופה וללא שכר, פעולה או שירות לתועלת הציבור או הזולת.

 

בית משפט רשאי להוציא צו שירות גם ללא הרשעה, בנוסף לצו מבחן או בלעדיו. צו שירות יינתן רק לאחר ששוכנע בית המשפט על פי תסקיר של קצין מבחן, שנעשו סידורים על פי תכנית מפורטת שיאפשרו לנאשם לבצע את השירות, ורק שלאחר שהנאשם הביע את נכונותו למלא אחר הוראות הצו.


הפרת צו שירות תועלת הציבור

 

בצו רשאי בית המשפט לקבוע הוראות ותנאים נחוצים כדי להבטיח את ביצוע השירות ואת הפיקוח על ביצוע השירות בידי הנאשם. כמו כן, בית המשפט יסביר לנאשם בלשון פשוטה את משמעות הצו, את מטרת השירות ואת פרטיו, ויזהיר אותו שאם לא ימלא אחר הצו יהיה צפוי לעונש מאסר בפועל, או עונש אחר בגין העבירה המקורית.

 

על פי סעיף 71ב. לחוק, לא ניתן לקבוע צו שירות לתקופה של מעבר לשנה אחת, אולם בית המשפט רשאי להאריך את התקופה מנימוקים מיוחדים בהתאם לשיקול דעתו, בתנאי שמכסת שעות העבודה לא תעלה על מכסת השעות שנתחייב בה הנאשם מלכתחילה.

 

על פי בקשת קצין מבחן או בקשת הנאשם, רשאי בית המשפט לעיין מחדש בצו, לשנותו, לקבוע בו הוראות חדשות או לבטל אחת מהוראותיו, בהתאם לנסיבות העניין. נאשם שחויב בשירות לציבור יבצע את שהוטל עליו, ויציית להוראות קצין המבחן שקבע בית המשפט או של מי שהוא מינה לכך, בכל הקשור לשירות.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

במקרה שהנאשם הפר את התנאים שנקבעו לו, רשאי בית המשפט לבטל את צו השירות, להרשיעו ולגזור עליו עונש על העבירה המקורית שבגינה ניתן הצו. אם צו השירות ניתן בנוסף להרשעה ועונש, בית המשפט יכול לבטל את הצו ואף להחמיר את העונש.