בקרוב עומדים הילדים לצאת לחופשה ארוכה מהמסגרות החינוכיות. היציאה מהשגרה ומחיי היומיום לפרק זמן כה ארוך עלולה ליצור בעיות במשפחות שבהן ההורים התגרשו, בכל הנוגע לחלוקת הזמנים עם הילדים, שמירה על המשך רציף של הסדרי הראייה והתמודדות עם הפרתם.


כאשר ההורים מתגרשים, במסגרת פרידתם הם קובעים ביניהם הסדרים הכוללים את חלוקת זמני השהות עם הילדים במהלך השבוע, בסופי השבוע וגם בחגים ובחופשים. ברוב המקרים, הסדרי הראייה ברורים וקבועים מאוד בחיי השגרה, אולם מה קורה כשהילדים יוצאים לחופש הגדול? איך מתמודדים עם שבירת השגרה? מה קורה במצב שאחד ההורים מעוניין לנסוע לחו"ל עם הילדים, או שהקייטנות אינן מאפשרות את קיום זמני השהות הרגילים?


מדובר במקרים נפוצים מאוד, ועל כן, כדי למנוע עימותים או אי הסכמות שעלולים לצוץ בין ההורים, עדיף להסדיר מראש את החלוקה, ולעתים להתגמש לטובת הצד השני כדי שהילדים לא ייפגעו מכך.


האם לחלק את החופשה שווה בשווה בין ההורים?


ברוב הסכמי הגירושין, נקבעת משמורת על הילדים אצל אחד ההורים וכן זמני שהות עבור ההורה השני, ובמקרים אחרים נקבעת משמורת משותפת, אך בכל מקרה שני ההורים זכאים לקיים קשר רציף ומשמעותי עם ילדיהם. החופשות מהמסגרות החינוכיות וכן החגים מחולקים בדרך כלל שווה בשווה בין ההורים.


ואולם, הורים רבים שעוברים הליכי פרידה וגירושין קובעים את ההסדרים ביניהם מבלי לחשוב על שלל הבעיות הפרקטיות אשר עלולות לצוץ בכל הנוגע לזמני השהות בחופשות, בחגים, ובפרט בתקופת החופש הגדול.


הכללים לשמירה על הסדרי הראייה במהלך החופש הגדול


מומלץ לקבוע כבר בהסכם הגירושין הסדר מיוחד עבור החופש הגדול. למשל, אם הילדים מבלים זמן ממושך יותר אצל ההורה הלא משמורן, אשר בדרך קבע מקבל את הילדים פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני, אפשר להפוך את ההסדר כך שההורה המשמורן יזכה לבלות עם הילדים בזמנים אלו. כלומר, אם הילדים שוהים עם ההורה הלא משמורן במשך חודש תמים, הם יקיימו הסדרי ראייה עם ההורה השני פעמיים בשבוע וכן בכל סוף שבוע שני. אופציה אחרת, לדוגמה, היא לקבוע שהייה של שבוע או שבועיים אצל כל הורה במהלך כל ימי החופשה.


אפר לתכנן מראש שינויים שיחולו בהסדרי הראייה הקבועים כדי שיתאימו לפעילויות הילדים, ולקבוע הסדר אחר עבור תקופה זו כדי למנוע סכסוכים ופגיעה בילדים. בתקופת החופש הגדול כדאי לגלות גמישות ואולי אפילו לקבוע פעילויות ומפגשים משותפים עם שני ההורים, אם הדבר מתאפשר.


בכל הנוגע לנסיעות לחו"ל, חשוב לזכור כי לא ניתן לטוס לחו"ל עם הילדים ללא הסכמתו של ההורה השני. על כן, כדאי לתת את הדעת לנושא כבר בשלב ניסוח הסכם הגירושין, ולקבוע מנגנון שיהא מוסכם על שני הצדדים, למשל שכל אחד מההורים רשאי לצאת עם הילדים לחו"ל לתקופה בת שבועיים בשנה, כל עוד הוא מודיע על כך מראש.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


הדבר החשוב ביותר הוא לדאוג לטובת הילדים, לאפשר לו לבלות עם שני הוריו ולתת לו הזדמנות לנצל את החופש הגדול עד תום, מבלי להיקלע למריבות בין ההורים.