נושא ההפלות בישראל מוסדר בחוק העונשין. החוק מגדיר למי ובאילו נסיבות מותר לבצע הפלות, וקובע כי ניתן לבצע הפסקת הריון רק במסגרת תנאים מסוימים ובאישור הוועדה המוסמכת לכך.

 

על פי החוק רופא נשים או כל אדם אחר שהפסיק ביודעין הריונה של אישה, בין אם בטיפול רפואי או בין אם בדרך אחרת, ללא אישור כדין, צפוי לעונש של עד חמש שנות מאסר או קנס כספי גבוה.

 

רופא נשים לא יישא באחריות פלילית בשל הפסקת הריון, אם ההליך הרפואי נעשה במוסד רפואי מוכר וניתן אישור לבצעו מהוועדה להפסקת הריון, המוסמכת לכך על פי החוק, או אם היו נסיבות רפואיות מיוחדות ודחופות לקיום ההפלה ולא היה זמן לפנות לוועדה.

 

הרופא לא יישא באחריות פלילית אם נאלץ להפסיק את ההריון באופן מידי, לשם הצלת חייה של האישה או כדי למנוע נזק חמור ובלתי הפיך, או במקרה שהפסקת ההריון נעשתה תוך כדי טיפול רפואי אחר בגופה של האישה, ודבר ההריון לא היה ידוע לרופא קודם לכן, והפסקתו היתה נחוצה לאותו הליך רפואי.

 

הקריטריונים לאישור הפסקת הריון על פי החוק:

 

כאמור, הפסקת הריון מבוצעת בארץ על פי חוק העונשין וטעונה אישור של ועדה להפסקת הריון. הוועדה מורכבת משלושה חברים, וכוללת רופא מומחה במיילדות וגניקולוגיה, רופא מומחה נוסף ועובד סוציאלי, כאשר אחד מחברי הוועדה חייב להיות אישה.

 

לאחר השלבים המוקדמים נערך דיון והוועדה קובעת אם היא מאשרת את הבקשה או דוחה אותה. בפני האישה עומדת הזכות להופיע בפני חברי הוועדה ולטעון את טענותיה, ועל חבריה מוטלת חובה לנמק את החלטתם בכתב.

 

הוועדה מוסמכת לאשר הפסקת הריון, רק אם התקיימה אחת הסיבות הקבועות בחוק. סעיף 316 לחוק העונשין מפרט את המקרים שבהם לוועדה יש סמכות לאשר הפסקת הריון: כאשר האישה היא מתחת לגיל הנישואין המותר או מעל לגיל 40, או כאשר ההריון הוא תוצאה של יחסים אסורים לפי החוק הפלילי, בעקבות אונס או גילוי עריות, או שהוא לא מנישואין.

 

גם במקרה שהוולד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי, או אם המשך ההריון עלול לסכן את חיי היולדת או לגרום לה נזק גופני או נפשי, הוועדה רשאית לאשר את הפסקת הריון,

 

הוועדה מוסמכת לתת אישור רק לאחר שהתקבלה הסכמתה מדעת של האישה לביצוע הפלה ולאחר שהיא קיבלה הסבר מפורט על הסיכונים הגופניים והנפשיים הכרוכים בהפסקת ההריון טרם החתימה.

 

הוועדה רשאית לדון רק בבקשות שבהן גיל ההריון הוא עד 24 שבועות, על סמך צילום אולטרסאונד המאשר את גיל ההריון. במקרה שגיל ההריון עולה על 24 שבועות, הטיפול עובר לוועדה מיוחדת.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

החוק קובע כי הרופא יישא באחריות פלילית, אם לא פעל בהתאם להוראות הקבועות בו, אולם האישה שבוצעה בה עבירה בניגוד לחוק לא תישא באחריות פלילית בקשר לעבירה זו. כמו כן, הוראות החוק אינן מחייבות רופא נשים להפסיק הריון, למרות שהאישה עומדת בתנאים, אם הדבר בניגוד למצפונו או לשיקול דעתו הרפואי.