אחת הסוגיות הקשות והמורכבות ביותר בהליך גירושין היא סוגיית חלוקת הרכוש שנצבר במהלך הנישואין והחיים המשותפים שקיימו ביניהם בני הזוג, בשל ההשפעה הגדולה על המשך חייהם של הצדדים ועתידם הפיננסי. בנושא זה עלולים להיווצר סכסוכים קשים עקב ניגוד האינטרסים המובהק בין הצדדים.


בבתי המשפט לענייני משפחה בישראל נהוגה הלכת השיתוף לצורך קביעת חלוקת הרכוש, בהתאם למועד הנישואין של בני הזוג, בכל הנוגע לזוגות שמועד חתונתם חל לפני 1974. הרעיון העומד בבסיס חזקת השיתוף הוא כי במהלך החיים המשותפים וניהול משק הבית, צוברים בני הזוג רכוש משותף ומסיבה זו הוא יחולק ביניהם שווה בשווה במקרה של פרידה.


מה בין חזקת השיתוף וחוק יחסי ממון?


עקרון הלכת השיתוף חל רק לגבי זוגות שהתחתנו עד שנת 1974. בשנה זו חוקק חוק יחסי ממון בין בני זוג, אשר מחליף את חזקת השיתוף וחל על בני זוג שהתחתנו ממועד זה והלאה.


ההנחה היא כי עצם ניהול החיים המשותפים מראה על כוונת שיתוף בין בני הזוג בכל הנוגע לנכסים שצברו כתא משפחתי אחד, ועל כן יש לחלק את הרכוש המשותף באופן שווה בעת פירוק התא המשפחתי.


גם אם אחד מבני הזוג היה המפרנס העיקרי או אפילו המפרנס היחיד, ואילו בן הזוג השני דאג לתחזוקת הבית ולגידול הילדים, מדובר במאמץ משותף של שניהם שהוביל לצבירת הרכוש. על כן נחשבים הנכסים שנצברו בתקופת הנישואין לנכסים משותפים שנצברו באופן שוויוני ומשותף.


איך מוכיחים שיתוף נכסים?


הוכחה שבני הזוג אכן ניהלו חיים משותפים מספיקה כדי לדרוש להחיל את חזקת השיתוף במקרה של פרידה. כאמור, בפסקי דין רבים נקבע כי גם אם רוב הכנסות משק הבית המשותף מקורן בפרנסתו של הבעל, ואילו האישה אינה עובדת כלל, אין בכך סתירה להלכת השיתוף.

 

ההנחה היא שכל האחד מהצדדים תרם את חלקו למאמץ המשותף של התא המשפחתי, גם אם חלקה של האישה הוא בעבודות הבית ובטיפול בילדים.


על אילו נכסים חלה הלכת השיתוף, ואילו נכסים לא יחולקו בין בני הזוג?


באופן עקרוני, מלוא הרכוש, הנכסים, קופות החיסכון והזכויות הסוציאליות השונות שנצברו במהלך הנישואין יחולקו שווה בשווה בין בני הזוג בהתאם לחזקת השיתוף, ובלבד שנצברו כאשר הצדדים התגוררו באותו בית והמשיכו לקיים חיי שיתוף זה עם זה. הדבר נכון גם לגבי נכסים שנרכשו באותה תקופה ונרשמו על שמו של אחד מבני הזוג בלבד.


כמו כן, גם חובות שנצברו במהלך החיים המשותפים ייחשבו לחובות משותפים, על פי אותו היגיון. גם אם אחד מבני הזוג צבר חובות, שניהם יישאו בחוב שווה בשווה.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


עם זאת, הלכת השיתוף אינה חלה על נכסים שצברו הצדדים לפני הנישואין, שהתקבלו בירושה, במתנה או באמצעות הכנסות אחרות. רכוש זה יישאר בחזקתו של הצד אשר צבר אותו בלבד, ולא יחולק במחציתו לבן הזוג השני במקרה של פרידה, אלא אם כן הצדדים עצמם הגיעו להסכמות אחרות לגבי רכוש זה.